Obraz ciała. Co widzę, czy co czuję?
Obraz ciała
Wizerunek ciała posiada trzy podstawowe komponenty (Brouwers, 1990):
- Fizjologiczny związany ze zdolnością wyczucia, wagi, kształtu i rozmiaru ciała,
- Poznawczy związany z umiejętnością tworzenia mentalnego obrazu własnego ciała ( realnego lub idealnego, prawidłowego lub zaburzonego)
- Emocjonalny związany ze stosunkiem do własnego ciała (negatywny lub pozytywny).
Czym jeszcze jest zdeterminowany wizerunek ciała? (Cash, 2002)
- Wpływami historycznymi – dotyczącymi przyswajania treści kulturowych dotyczących ideału piękna,
- Wpływami rozwojowymi – jak w toku rozwoju uczymy się ciała i o ciele,
- Doświadczeniami z kontaktów społecznych (opinie, krytyka)
- Kształtem i rozmiarem (pomiary, BMI)
- Czynnikami osobowościowymi ( samoświadomość, pewność siebie, samoocena)
- Zainteresowanie wyglądem i podejmowanie różnych działań (monitorowanie, ale i ingerencja)
- Wewnętrzny dialog dotyczący wyglądu ciała ( realny vs idealny)
- Rozumowanie emocjonalne
- Wnioskowanie arbitralne ( sądy wydawane w oparciu o mała ilość przesłanek – gruba bo leniwa)
- Personalizacja i nadgeneralizowanie ( wiązanie zewnętrznych zdarzeń z własną osobą (wszyscy się gapią, bo jestem gruba)
- Strategie i zachowania związane z procesem samoregulacji – radzenie sobie z przykrymi myślami i emocjami dotyczącymi ciała może powodować ukrywanie go
- Poszukiwaniem wsparcia społecznego w akceptacji lub zmianie
- Wprowadzanie zachowań mających na celu zmniejszenie dyskomfortu psychicznego (unikanie myślenia o wyglądzie),
Jak kształtuje się obraz ciała?
Dlatego tak ważne jest to co mówimy o ciele dzieciom i młodzieży.
Jak powinni zachowywać się opiekunowie by rozwijać u dziecka pozytywny wizerunek swojego ciała? (Brytek- Matera za: Kearney- Cooke (2002)).
- Zapewniając odpowiednią ilość i jakość stymulacji sensorycznej u dziecka (kołysanie, masowanie), taki kontakt fizyczny daje nie tylko poczucie bezpieczeństwa ale informacje, że ciało może być źródłem przyjemności.
- Zachęcając do odkrywania siły fizycznej. Poczucie świadomości własnych kompetencji pomaga w odkryciu zachowań związanych z zapanowaniem nad ciałem. Dlatego warto eksperymentować z różnymi dziedzinami sportu.
- Nauczenie świadomości ciała, a więc zwracania uwagi na sygnały które nam wysyła. To bardzo ważne dla zachowania zdrowia psychicznego. Równie istotne jest odpowiednie reagowanie na sygnały – na głód reagujemy dostarczeniem pokarmu, a na zmęczenie, odpoczynkiem.
- Nie pozwalając na negatywne komentarze i kpiny dotyczące wyglądu fizycznego.
- Ucząc krytycznego spojrzenia na przekaz medialny jaki jest dostarczany. Poszczególne obrazy konfrontować z rzeczywistością.
- Będąc z dzieckiem na bieżąco podczas zmian, które zachodzą w jego ciele np. podczas dojrzewania, tłumacząc poszczególne procesy. Warto rozmawiać o wyznacznikach obrazu ciała, o tym jak dziecko postrzega swoje ciało, jak mogłoby o nie dbać. Jakie zmiany przychodzą mu trudno do akceptacji? Warto dzielić się doświadczeniami.