
Jak dziecko uczy się jeść?
Możemy wymienić kilkanaście rodzajów uczenia się. Dzisiaj skupimy się na dwóch wybranych, również w kontekście jedzenia:
- asocjacjach (kojarzeniach),
- modelowaniu.
Asocjacje
Modelowanie (społeczne uczenie się)
Model to osoba:
- którą lubimy,
- z którą mamy regularny kontakt,
- zazwyczaj jest tej samej płci,
- która jest dla nas ważna,
- która jest do nas podobna.
Przy ogólnej niechęci (u małych dzieci) do próbowania warzyw czy owoców lub jakichkolwiek innych dań, bazujemy na metodzie nauki przez asocjację, modelowanie i warunkowanie.
Zalecenia dla rodziców i dietetyków
- Nowości wprowadzamy pojedynczo, w bardzo małych porcjach. Zbyt dużo nowych produktów może wywołać w dziecku lęk.
- Podczas próbowania mówimy, że w każdej chwili maluch może dany produkt wypluć – nie ma przymusu połykania, możemy podać wodę lub sok do popicia.
- Nie pytamy dziecka czy dany produkt mu smakuje. Dziecko najpierw skupia się na fizycznych właściwościach jedzenia, możliwe, że akceptacja smaku pojawi się dopiero po dłuższym czasie.
- Nowości proponujemy w miłej atmosferze np. podczas zabawy po to, aby powstały pozytywne asocjacje.
- zwiększamy ilość ekspozycji, które nie ograniczają się tylko do smakowania potrawy podczas pory posiłku. Książeczki o jedzeniu, zabawa w sklep, lepienie warzyw owoców z plasteliny, gry i zabawy związane z jedzeniem (jest ich wiele dostępnych na polskim rynku).
- Oswajamy dotyk. Dziecko nie weźmie do buzi nic, czego wcześniej nie trzymało w rękach. Akceptację danego produktu warto zacząć od jego wspólnego oglądania, cmokania, wąchania, przekładania z miski do miski. Wiele produktów z kuchni jak suchy ryż czy makaron nadaje się do zabawy w przerzucanie, przenoszenie, przesypywanie z miski do miski. Kiedy dziecko poczuje się w takim kontakcie swobodnie szybciej zdecyduje się na ich zjedzenie.
- Stosujemy pozytywne wzmocnienie, zachęcamy – nie przymuszamy. Warto zwrócić uwagę na umiejętności dziecka tworząc komunikat: „O widzę, że zjadłeś sam ziemniaka! Ciekawa jestem, czy masz tak ostre zęby, aby zjeść fasolkę”,
- Posiłki w miarę możliwości są jedzone wspólnie przy stole (nauka poprzez modelowanie).
- Słodycze mogą być podawane w formie deseru podczas obiadu np. na małym spodeczku. Porcja powinna pozwolić na zaspokojenie ochoty na słodkie, lecz głód powinien zaspokoić obiad.
- Jak dziecko uczy się jeść? - 18 lutego 2020
- Małe dziecko u dietetyka – 4 obszary do pracy z rodziną - 21 listopada 2019
- Praca z dziećmi to praca z rodzicami - 24 maja 2019