Praca z dziećmi to praca z rodzicami
Praca z dziećmi nierozerwalnie łączy się z pracą z rodzicami. Dzieję się tak, ponieważ rodzina to obieg zamknięty emocji, uczuć, napięć. W związku z tym emocje, myśli i zachowanie rodziców i dzieci wzajemnie na siebie wpływają. Jest to niezwykle ważna informacja ponieważ na podstawie znajomości sposobu funkcjonowania rodziny możemy z dużym prawdopodobieństwem oszacować skuteczność naszej terapii.
Problemy dziecka, które związane są z jego zdrowiem w różny sposób wpływają na wszystkich członków rodziny. Z jednej strony mogą być czymś co „scala” związek rodziców, z drugiej strony mogą powodować wzrost liczby napięć między opiekunami. Takie sytuacje przekładają się na wzrost lub spadek motywacji u wszystkich osób objętych terapią, co z perspektywy osoby prowadzącej terapię nie jest najlepszą informacją. Dlatego dobry specjalista powinien wiedzieć, kiedy choroba dziecka staje się czymś, co podtrzymuje funkcjonowanie rodziny.
Miłość się mnoży, nie dzieli
Sytuacja, kiedy rodzice muszą podzielić się opieką pomiędzy zdrowym a chorym dzieckiem jest niezwykle obciążająca. Opiekunowie zmagają się wtedy z wieloma trudnymi emocjami, które mogą wywołać u dzieci poczucie winy i niesprawiedliwości, co w krótkim czasie może spowodować problemy wychowawcze. I znowu , wszystko sprowadza się do trudności, które mogą pojawić się przez to podczas terapii. Brak czasu na pilnowanie zaleceń, brak motywacji do ich przestrzegania, poczucie złości po każdej stronie. Warto wesprzeć rodziców w tym trudnym czasie, pokazując możliwe problemy i ich rozwiązania. Słowa: lepiej zapobiegać niż leczyć- dotyczą także problemów w relacji.
Sen, emocje, rozwój
W swojej praktyce nie raz spotkałam się ze źle postawioną diagnozą. Zaburzeniami ze spektrum nazwano lęk separacyjny i alergie pokarmowe. Problemy z rozszerzaniem diety podsumowano „pani dziecko widocznie tak ma, dajmy mu czas”, jednak mimo tego, że czas płynął nie zaobserwowano żadnych zmian. W tym wypadku winowajcą była duża liczba nocnych karmień, przywiązanie do butelki. Zapomniano, że w przypadku dzieci dobry sen, zdrowy sen to podstawa. Spotkałam się także z brakiem wsparcia dzieci, których nadwaga związana była z emocjonalnym jedzeniem. Zamiast profesjonalnej opieki słyszały najgorsze z możliwych komunikaty: „Dasz radę, zobacz taka jesteś dzielna! Wszystko będzie dobrze! Musi być…”. I tak dziecko, które boryka się z dystymią, depresją, niską samooceną zamiast piąć się w górę, spada w dół.
Praca specjalisty współpracującego z dziećmi wymaga wiedzy z zakresu emocjonalnego, poznawczego i fizycznego rozwoju dzieci, a także podstaw funkcjonowania rodziny, szczególnie tej dysfunkcyjnej. Tylko wtedy, znając „cały obraz” sytuacji mamy możliwość zaproponować najlepszą terapię. Wciąż aktualne są słowa: pracując z dziećmi dopasowujemy terapię do dziecka, nigdy dziecko do terapii! Ciężko zatem, nie biorąc pod uwagę wszystkich wyżej wymienionych aspektów, zaoferować rodzinie „coś więcej”.
Nowy E-kurs Przegląd zaburzeń psychicznych w kontekście pracy dietetyka
Zapraszam na kolejny poziom e-kursu z zakresu psychologii w pracy dietetyka. Tym razem proponuje przegląd najważniejszych zaburzeń psychicznych w kontekście pracy specjalisty. Wiele zaburzeń psychicznych, które dotyczą zarówno dzieci jak i dorosłych, mogą być i powinny zostać wsparte przez odpowiednią dietoterapie. Z drugiej strony problemy z nadwagą i otyłością czy zaburzeniami odżywiania osoby chore psychicznie mogą mieć tak samo jak osoby zdrowe i będą szukać pomocy u specjalisty.
Możesz uczestniczyć w 20 tygodniowym kursie lub zdecydować się tylko na jeden moduł dotyczący specyfiki zaburzeń psychicznych u dzieci.
Zapisując się na kurs wspierasz osoby z zaburzaniami odżywiania. 10 zł z każdego sprzedanego kursu jest przeznaczone na funkcjonowanie projektu Nowonajedzone, dzięki któremu m.in. istnieje grupa wsparcia dla kobiet z zaburzeniami odżywiania w Krakowie. Twój rozwój, wsparcie dla innych! Dziękujemy!
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ!
Autorka tekstu i prowadząca moduł dotyczący psychodietetyki dzieci w „E-kursie Przegląd zaburzeń psychicznych”.
Marta Szpojda. Jestem magistrem psychologii oraz specjalistą ds żywienia dzieci. Prowadzę szkolenia oraz udzielam prywatnych konsultacji (również on-line). Pomagam w nauce tworzenia pozytywnej, pełnej ciepła relacji. Doradzam jak radzić sobie z trudnymi emocjami swoimi i dziecka. Zajmuję się także nauką i przywracaniem zdrowych nawyków żywieniowych u niemowląt i dzieci. Prowadzę stronę Marta Szpojda. Zdrowe emocje. Zapraszam!
- Jak dziecko uczy się jeść? - 18 lutego 2020
- Małe dziecko u dietetyka – 4 obszary do pracy z rodziną - 21 listopada 2019
- Praca z dziećmi to praca z rodzicami - 24 maja 2019