zarządzanie sobą

Październik to zarządzanie sobą, czasem i przyjemnościami.

Jeśli zdrowy styl życia ma być czymś co będzie nam towarzyszyło, a więc dbałość o zdrowe i regularne odżywianie, regularna aktywność fizyczna i właściwa regeneracja to musimy znaleźć na to czas. Październik będzie miesiącem refleksji nad tym jak żonglujemy zadaniami i czy w natłoku obowiązków mamy czas na zadbanie o siebie na tych wszystkich wymiarach? Czas na zarządzanie sobą, czasem i co ważne przyjemnościami.

W tym miesiącu skupimy się na dobrym organizowaniu czasu, odnajdywaniu się w różnych życiowych rolach i pozwalaniu sobie na drobne przyjemności, które nie powinny być traktowane jako nagroda za przeżycie dnia albo za naprawdę duże osiągnięcia tylko jako element codzienności.

Nie będziemy szukać magicznych sposobów na rozciągnięcie doby, żeby wystarczyło nam czasu na te wszystkie zadania bez tygodniowej obsuwy i jeszcze by znalazł się czas na trening. To nie o to chodzi, tak się po prostu nie da. Chociaż przyznaje, to byłaby miła perspektywa. To nie praca nad czasem nam jest potrzebna, ale praca nad tym w jaki sposób czas wykorzystujemy i co o nim myślimy. Paradoksalnie to nie sama ilość czasu jest problemem, wszyscy mamy go tyle samo, ale różnie określamy priorytety, ulegamy rozproszeniu, zapominamy o przyjemnościach, które mogą odbudować nasze zasoby.

Kwestionariusz Stylu Życia – Czas

Do zmiany konieczna jest świadomość naszych niedoskonałości czy problemów np. z organizacją czasu. Zachęcam cię teraz do chwili refleksji nad postawionymi poniżej pytaniami. Przeanalizuj odpowiedzi biorąc pod uwagę np. perspektywę tygodnia.

  • Czy często masz poczucie, że brakuje ci czasu na zaplanowane zadania?
  • Czy z sukcesem realizujesz swoje plany? A może masz poczucie, że brakuje ci czasu na realizacje lub dokończenie?
  • Jak wygląda twój plan dnia? Planujesz kolejne dni?
  • Korzystasz z kalendarza, aplikacji do planowania?
  • Jakie rzeczy w życiu planujesz?
  • Jak sądzisz, co warto w życiu planować, a tego nie robisz?
  • Czy masz poczucie, że inni mają więcej czasu niż ty?
  • Czy łatwo dajesz się rozproszyć podczas pracy?
  • Czy uważasz, że potrafisz pracować produktywnie? Jakie muszą być spełnione warunki?
  • Czy łatwo rezygnujesz ze swoich planów, działań na rzecz próśb innych ludzi?
  • Czy zdarza ci się przeskakiwać z zadania na inne zadanie albo robić coś, czego nie miałaś w planie?
  • Czy tworzysz listy TO-DO?
  • Czy wykreślasz wszystkie zaplanowane zadania z listy?
  • Czy sen to dla ciebie element regeneracji czy kolejne marnowanie czasu?
  • Czy często stawiasz potrzeby innych osób ponad swoje?
  • Czy potrafisz delegować zadania na innych (w pracy, w domu)? Czy uważasz, że tylko ty możesz zadanie wykonać dobrze?
  • Czy dom jest miejscem, gdzie ładujesz baterie a może masz poczucie, że ciągle jest tam coś do zrobienia?
  • Czy miejsce, w którym pracujesz jest tak zorganizowane, że zapewnia ci bycie produktywną? Czy możesz to miejsce ulepszyć?
  • Na co poświęciłabyś czas, gdybyś miała go o godzinę więcej?
  • Czy uważasz, że nie „zasługujesz” na czas dla siebie, jeśli inne zadania nie są wykonane?
  • Gdybyś miała określić na skali od 0-10 stopień w jakim masz poczucie, że jesteś dobrze zorganizowana, to będzie to liczba?
  • Czy to brak czasu bywa twoją wymówką od wprowadzania zdrowszych nawyków?
  • Czy gdybyś miała więcej czasu, ćwiczyłabyś regularnie?
  • Czy gdybyś miała więcej czasu, bardziej dbałabyś o sposób odżywiania?

To pytania, które często pokazują gorzką prawdę o nas samych, o naszych wymówkach i działaniach, których nie podejmujemy, przeklinając czas, że dla nas biegnie szybciej. Jeśli po wypełnieniu kwestionariusza stwierdzisz, że cierpisz na notoryczny brak czasu, trzeba spokojnie poszukać miejsca, powodu dla którego ucieka. Zdradzę ci sekret: tak naprawdę wszyscy mamy tyle samo czasu.

Dlatego to już czas na lepsze zarządzanie sobą i czasem, nie tylko podczas zmiany stylu życia, ale jako jeden z ważniejszych elementów zdrowego stylu życia.

Możesz pobrać plik z pytaniami poniżej.

Anna Paluch
Latest posts by Anna Paluch (see all)