Zarządzanie stresem

Czerwcowe wyzwanie. Zarządzanie stresem. Kwestionariusz

Czerwiec to w naszym rocznym projekcie miesiąc, w którym zwracamy większą uwagę na naszą relację ze stresem. Skupimy uwagę na lepszym zarządzaniu stresem i zorientujemy się, co tak naprawdę ten stres z nami robi i czy ze stresem można się …polubić, zwłaszcza podczas zmiany stylu życia? Zapraszam na czerwcowe wyzwanie!

Co z tym stresem?

Rzadko kto reaguje dobrze na słowo stres. Kojarzy nam się z napięciem, zagrożeniem, trudnością. Działa obezwładniająco na ciało i na umysł. W końcu reakcja walcz albo uciekaj, którą odziedziczyliśmy po przodkach mówi jasno – w chwili zagrożenia ratuj się, kto może. Masz szansę, to walcz, w innym wypadku uciekaj. I chociaż przez wieki zmieniliśmy się bardzo, wiele z tych najbardziej pierwotnych reakcji pozostało, przynajmniej na poziomie ciała, które reaguje w sytuacji zagrożenia np. przyspieszonym biciem serca, potliwością, nieregularnym oddechem.

Dużo natomiast zmieniło się w środowisku zewnętrznym. Zamiast dzikich zwierząt i wszechobecnej ciemności, problemem staje się praca, zobowiązania, epidemie, rozwój technologiczny, za którym wiele osób nie nadąża. Nasze reakcje są podobne, ale źródło zagrożenia jest inne. Reakcje są nastawione na aktywność, tym czasem tej aktywności nam brakuje. Więcej o zagrożeniu myślimy, więcej nieprzyjemnych emocji odczuwamy niż prawdziwego, fizycznego cierpienia.

Nadmierne uleganie stresowi oczywiście nie sprzyja naszemu zdrowiu, to potwierdza wiele badań. Stres ma również znaczenie podczas zmiany stylu życia i odchudzania, z jednej strony sama dieta wywołuje stres dla ciała i umysłu związany z wieloma restrykcjami, a z drugiej strony dla wielu osób nadwaga i otyłość jest powodem do dużego stresu. Sprzężenie zwrotne, nie możemy nie brać tego pod uwagę w całościowym podejściu do trwałej zmiany stylu życia.

W tym miesiącu chciałabym podczas wyzwania przede wszystkim zachęcić nas wszystkie do bardziej pozytywnego podejścia do zmiany stylu życia na zdrowszy. Chciałabym, żeby wprowadzaniem nowych nawyków, pewne ograniczenia, które mimo wszystko trzeba sobie nakładać, nie stanowiły dla ciebie źródła stresu, ale wyzwanie, które chętnie podejmujesz. Chciałabym, żeby działanie było przygodą, a nie męczarnią. Chciałabym się cieszyć tym co robię dla swojego zdrowia i samopoczucia, zamiast denerwować się wkładanym wysiłkiem. Co powiesz na takie wyzwanie?

W czerwcu zmieniamy myślenie o stresie i nieprzyjemnych emocjach związanych ze zmianami w naszym życiu.

Stres oznacza wyzwanie!

Stres informuje, że na czymś ci zależy!

Stres aktywizuje do działania i wychodzenia ze strefy komfortu!

Stres pomaga w docenianiu spokoju!

Stres daje możliwość bycia kreatywnym!

Stres nas uodparnia na kryzysy!

Stres wiąże się z rozwojem i wzrostem!

Pomyślałaś o nim kiedyś w ten sposób?

Jak ze wszystkim najważniejsza jest równowaga. Bez stresu byłoby fajnie? Całkowity brak stresu to śmierć dla organizmu, żadnej aktywności, żadnej czujności, stagnacja. Nie wiesz na czym ci zależy, a czego w życiu masz dość. Bez stresu wszystko stałoby się obojętne, bez znaczenia. Pozbawieni jesteśmy informacji zwrotnej. Adaptowanie się do różnych sytuacji życiowych wymaga reagowania na bodźce, stresory. Stres pomaga nam wrócić do równowagi, bo wiemy dzięki informacjom z ciała i umysłu, kiedy sytuacja jest szkodliwa. Z drugiej strony nadmiar stresu, funkcjonowanie w ciągłym napięciu jest tak samo, o ile nie bardziej szkodliwe. Maszyna jaką jest ciało nie jest w stanie działać cały czas na najwyższych obrotach, potrzebuje regeneracji. Dlatego tak ważne jest to, w jaki sposób myślimy o sytuacjach, kryzysach, wyzwaniach, którym jesteśmy poddawani. Naszym myśleniem generujemy bardzo duże napięcie. Dlatego jeśli odchudzamy się, cały czas myśląc o trudnościach, ograniczeniach, zakazach, mając podejście rodzaju „niech ta masakra się skończy”, generujemy jeszcze więcej stresu. Zamiast coraz lepszych efektów i zadowolenia jest wyczerpanie.

Kwestionariusz: Stres i negatywne emocje

Przeanalizuj teraz proszę swoje doświadczenia związane ze zmianą stylu życia, dotychczasowym odchudzaniem się. Towarzyszyło ci dużo stresu? czy to nie stres wyczerpywał twoje zasoby wiary, pozytywnego nastawienia i siły woli?

  • Czy podczas odchudzania czułaś napięcie z powodu ograniczeń i zakazów?
  • Czy denerwowałaś się, że nie możesz zjeść „normalnie”?
  • Czy miałaś wrażenie, że wszystko bardziej cię denerwuje, kiedy jesteś na diecie?
  • Czy pojawiały się myśli, że już nie wytrzymasz? Czekałaś na koniec diety?
  • Czy słowo dieta powoduje napięcie i nieprzyjemne emocje?
  • Kiedy myślisz o odchudzaniu czujesz, że twój nastrój się pogarsza?
  • Odwlekałaś decyzje o odchudzaniu?
  • Jakie emocje towarzyszyły ci, kiedy byłaś na diecie?
  • Jak reagowało twoje ciało (napięcie, zmęczenie, bóle) podczas diety?

A jak generalnie reagujesz na stres?

  • Czy jesteś osobą, która łatwo ulega stresowi?
  • Jak reagujesz w sytuacji stresu?
  • Zajadasz stres czy masz ściśnięty żołądek?
  • Czy zdarza ci się zamartwiać?
  • Rozważasz często różne negatywne scenariusze?
  • Dla ciebie szklanka jest do połowy pusta, czy pełna?
  • Skupiasz uwagę na możliwościach, czy utrudnieniach?
  • Częściej masz pozytywne nastawienie czy negatywne do zadań?
  • Lubisz stawiać sobie wyzwania?
  • Jak na ciebie działa presja czasu?
  • masz poczucie, że ciągle czymś się przejmujesz?

Specjalnie używałam słowa odchudzanie i dieta – to już właśnie one generują napięcie. Wiążą się z zakazami, ograniczeniami, przypominają o przeszłych porażkach, generują stres. Dieta traktowana jest jak coś chwilowego, po czym wrócisz do normalności, poczujesz się dobrze. Niestety z takim podejściem wiąże się brak skuteczności diet. W pozytywnym podejściu do odchudzania zmieniamy styl życia na zdrowszy, wprowadzamy nawyki, które są dla nas ważne i chcemy je utrzymać. Skupiamy się na zdrowiu, a nie na utracie kilogramów. Cieszymy się ze zmian, akceptujemy je, chcemy wytrwać. Jest tutaj dużo mniej zmuszania się i zobowiązań, dużo mniej stresu.

Zapraszam cię w tym miesiącu do próby zmiany nastawienia do zmiany stylu życia na zdrowszy, a skutkiem tego będzie też obniżenie poziomu napięcia i występującego stresu. Poszukamy sposobów na rozładowanie napięcia, postaramy się zmienić przekonania dotyczące diet i odchudzania. Zmienimy myślenie o stresie! Dołączysz do wyzwania?

A jak wygląda obecnie twoja relacja ze stresem?

Anna Paluch
Latest posts by Anna Paluch (see all)