Twój zdrowy styl życia

Projekt „Twój zdrowy styl życia”. Plan dbania o CUD 2020

Zadbaj o zdrowie, zrezygnuj z diet, ciesz się dobrym samopoczuciem.

Odchudzam się odkąd pamiętam, stąd pewnie również moje zawodowe zainteresowanie tematem. A im bardziej się w ten temat zagłębiam, tym bardziej mam dość tego, w jaki sposób traktujemy swoje zdrowie, swój wygląd. Zauważyłam, że najgorzej czuje się podczas diety, czekając na efekty, a najlepiej, kiedy zmiany pojawiają się mimochodem, a ja robię to, co lubię. Tak się da! Niestety nasze niezadowolenie z własnego wyglądu popycha nas do nieraz absurdalnych sposobów kontroli, chcemy wierzyć w cuda, chcemy „zagiąć” prawa biologii. Tacy jesteśmy, bo tego nauczył nas współczesny świat, że można większość rzeczy kupić i można zrobić to szybko. Niestety ten mechanizm nie dotyczy naszej wagi i wyglądu.
Doprowadzamy do rosnącej frustracji i nienawiści wobec swojego ciała z powodu nadmiaru kilogramów albo obsesyjnie dbamy o wygląd prowadząc do zaburzeń odżywiania. Robimy sobie krzywdę psychicznie i fizycznie.

Z jednej strony chciałabym dać sobie spokój i chciałabym namawiać do tego innych, ale z drugiej strony nie możemy udawać, że nadwaga czy otyłość nie prowadzą do problemów zdrowotnych. To powinna być nasza największa motywacjam- zdrowie. Szacunek do swojego ciała, pozytywny stosunek do własnego wyglądu to coś czego tak bardzo nam dziś brakuje, bo bombardują nas piękne zdjęcia, zwracamy na nie uwagę, bo tak działa nasz umysł. To nie jest takie proste, ot tak zaakceptować siebie z nadprogramowymi kilogramami. Procesy, które sprawiły, że myślimy tak źle o sobie, formułowały się przez lata, poprzez doświadczenia i relacje. Nie jestem fanką usilnego namawiania do pokochania siebie takimi jakimi jesteśmy, bo z własnego doświadczenia wiem, że to wręcz niemożliwe, kiedy odbiegamy od normy. Jestem natomiast przeciwniczką dążenia do ideału, bo to nie jest naturalne, bo ideał nie istnieje.

Dlatego projekt Dbania o CUD w 2020 roku obejmuje roczne projektowanie naszego zdrowego stylu życia, a więc:

  • uczenia się jedzenia zdrowo i świadomie zamiast diet i odchudzania,
  • korzystania z większości produktów zamiast restrykcji,
  • wybierania dostosowanego do ciebie rodzaju aktywności fizycznej i ćwiczenia zgodnie ze swoim rytmem zamiast zażynania się ćwiczeniami,
  • radzenia sobie z zachciankami i wymówkami, które najczęściej rujnują nasze postanowienia zmiany,
  • lepszego wyznaczania celów z długim terminem ważności i skuteczności,
  • lepszego radzenia sobie ze stresem i trudnościami w życiu, które kierują naszą uwagę w stronę jedzenia,
  • nabywania wiedzy i umiejętności by wprowadzać nowe, dobre i trwałe nawyki,
  • korzystanie ze sztuczek by obronić nas przed nami samymi.
  • korzystanie ze wsparcia,

Nie będzie łatwo, ale to najlepszy sposób jaki mogę ci zaproponować by zadbać o siebie, schudnąć (jeżeli tego wymaga twoje zdrowie i naprawdę tego potrzebujesz) i przestać obwiniać swoje ciało i swoją silną wolę o wszystkie niepowodzenia. To mój autorski program, wynik wiedzy jaką posiadam i doświadczenia w podejmowaniu kolejnych prób, które przeszłam. Dużo się zmieniło w ostatnich latach, ale to wymaga pracy na wielu płaszczyznach. Zrób to razem ze mną! W tym roku kończę 30 lat, cieszę się na to, bo mimo wszystko, teraz czuję się naprawdę dobrze ze sobą, ale mam gorsze dni, mam dni masakryczne, jak każda z nas, dlatego zadbajmy o nasz CUD w tym roku i zaprojektujmy swój własny zdrowy styl życia, który będziemy udoskonalać w każdym kolejnym roku.

Etapy projektowania „Twojego zdrowego stylu życia”:

  • Styczeń: Zdrowe odżywianie – zasady, mity dietetyczne.
  • Luty: Aktywność fizyczna – rozpoczynanie i kontynuowanie przygody ze sportem.
  • Marzec: Właściwe wyznaczanie celów w oparciu o wyznawane wartości.
  • Kwiecień: Samokontrola. Jak przechytrzyć umysł i niezdrowe przyzwyczajenia?
  • Maj: Radzenie sobie z zachciankami i napadami objadania, ciężkie popołudnia i wymagające weekendy.
  • Czerwiec: Radzenie sobie ze stresem i negatywnymi emocjami.
  • Lipiec: Moja prawdziwa motywacja – rozbudzenie i utrzymanie motywacji na właściwym poziomie.
  • Sierpień: Nie jestem sama. Odpowiednie wsparcie, relacje i praca nad asertywnością.
  • Wrzesień: Moje wspaniałe, zdrowe ciało. Ciałopozytywnie i z szacunkiem dla ciała.
  • Październik: Zarządzanie sobą, czasem, przyjemnościami.
  • Listopad: Regeneracja to etap działania. Kiedy i jak odpuszczać?
  • Grudzień: Równowaga to podstawa. Jak pogodzić prowadzenie zdrowego stylu życia z korzystaniem z życia?

Kolejny miesiąc, nowe wyzwania

Każdy miesiąc ma swój temat przewodni, na którym szczególnie się skupimy. W naszym planie miesiąca znajdą się:

  • Tematyczny wpis z pytaniami z Wielkiego Kwestionariusza Stylu Życia, po to byś mogła określić czy dany obszar, którym będziemy się zajmować wymaga u ciebie szczególnej uwagi i włożenia wysiłku. Niektórzy z nas lepiej radzą sobie ze sportem, ale mają problem z popołudniowym podjadaniem.
  • Tematyczne wpisy z wiedzą, wskazówkami, ćwiczeniami, dzięki którym popracujesz nad nowymi zasobami i krok po kroku zaprojektujesz Swój Zdrowy Styl Życia.
  • Podcasty, a więc rozmowy ze specjalistami, którzy wniosą dodatkową dawkę wiedzy i motywacji do naszego projektu,
  • Dodatkowe materiały, przydatne linki, refleksje, które otrzymają osoby zapisane do newslettera, dołącz już dziś.
  • W marcu wystartuje E-kurs, który będzie stanowił rozwinięcie naszego projektu i umożliwi ci jeszcze bardziej intensywne działanie (kontakt ze specjalistą, grupa wsparcia, lekcje w formie nagrań)

Gdzie szukać dodatkowego wsparcia podczas projektu?

  • Grupa FB Dbam o CUD, miejsce na pytania, refleksje, dyskusję, własne rozmyślania i wasze pomysły. Wszystko w temacie projektu – tam znajdziecie.
  • Mój instagram będzie miejscem, gdzie pokaże wam moje zmagania w wersji zdjęciowej. Pojawią się również tematyczne lajfy. Chętnie udostępnię wasze działania w kontekście poszczególnych miesięcy. Wystarczy mnie oznaczyć, dodawajmy też hashtagi: #dbamocud 
  • Newsletter, który traktuję jako formę listu, osobistego, dla tych, którzy naprawdę chętnie poznają mnie bliżej. Również w tym projekcie, będzie to możliwość spotkania się z wami i opowiedzenia kolejnych historii o tym, jak udaje nam się dbać o CUD. 

To NIE jest projekt dla Ciebie jeżeli:

  • Nie masz w sobie cierpliwości by poczekać dłużej na efekty,
  • Bardziej ufasz osobom popularnym niż wiedzy naukowej,
  • Uważasz, że dieta to jedyne czego potrzebujesz,
  • Nie wierzysz, że zmiana wymaga pracy w sferze mentalnej,
  • Śmieszy cię wypełnianie ćwiczeń, rysowanie, gadanie do siebie, robienie idiotycznie małych czynności,

Ogłaszam, że Projekt: Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl Życia w 2020 roku został rozpoczęty!

Chcesz być na bieżąco? Dołącz!

Anna Paluch