Najlepsza dieta

Najlepsza dieta w nowym roku?

Zaczyna się gorący okres w branży dietetycznej, fitnessowej czy sprzedaży suplementów. Sama dostałam dziś maila z poleceniem plastrów wytapiających tłuszcz. Naprawdę, tak było napisane! Nasza naiwność w chwili przygnębienia i desperacji bywa wysoka i rośnie proporcjonalnie do ilości pojawiających się cudownych specyfików. Najwyższy czas by poznać sekret najlepiej sprawdzonej i skutecznej diety, skoro już tak bardzo chcesz zacząć w nowym roku swoją metamorfozę.

Dwie podstawowe zasady i dużo czynników towarzyszących

Wiem, że chciałoby się uwierzyć w te obietnice. Wiem, że wielu z nas sądzi, że przecież prawo nie pozwoliłoby nas oszukiwać i te reklamy oraz środki powinny być pomocne. Skoro już cała lista stosowanych suplementów i niecodziennych diet nie poskutkowała, to znaczy, że nie były dla ciebie, ale może kolejna będzie trafiona…

Nasze wymówki, usprawiedliwienia, wiara w dobre intencje producentów i reklamujących te środki celebrytów. Oszukujemy się, bo nie chcemy się przyznać do tego, że najprostsze i najtańsze rozwiązania są w zasięgu ręki, ale wymagają czasu…

Paradoks odchudzania polega na tym, że ufamy metodom, które mają nam przynieść szybkie efekty, a sprawiają, że dieta jest nieskuteczna a czasem skutkuje efektem jojo. Stosując kilka różnych metod w czasie, kiedy właściwe podejście przyniosłoby już efekt, tracimy czas i zyskujemy kilogramy.

Tymczasem biologia i matematyka w zakresie tycia i chudnięcia pozostają niezmienne, tak samo jak zdanie naukowców i specjalistów w zakresie zdrowia. Chudnięcie wymaga przyjmowania mniejszej ilości kilokalorii niż ilość, którą wydatkujemy, tak aby bilans energetyczny był ujemny. Można tego dokonać również poprzez zwiększenie ilości wydatkowanych kalorii poprzez trening. Najlepiej działa połączenie tych dwóch metod. To podstawy dotyczące funkcjonowania ciała, na przestrzeni wieków specjalnie się one nie zmieniły i dotyczą właściwie każdej osoby. Dwie podstawowe reguły – mniej jeść i więcej się ruszać.

Jestem jednak psychologiem i chociaż liczby nie kłamią, wiem, że w naszym życiu jedzenie spełnia również inne funkcje: radzenia sobie z emocjami, stresem. Wiem, że odczuwamy zachcianki i czujemy się „uzależnieni” od cukru, tłuszczu i soli. Wiem, że nie zawsze mamy ochotę na ćwiczenia, wstydzimy się swojego wyglądu, obawiamy krytyki. Często nasza wiedza dotycząca żywienia jest niewystarczająca i opiera się na powielanych mitach dietetycznych. Wielu kobietom towarzyszą zaburzenia hormonalne, które wpływają na motywację jak również na metabolizm, co stanowi przeszkodę nawet dla działań matematycznych. Wielu z nas brakuje cierpliwości, ponieważ mamy tendencje do niedoceniania małych kroków i zmian. Odchudzanie traktujemy jako remedium na brak satysfakcji w życiu. Odchudzamy się dla innych, zamiast dla siebie. Chcemy liczb na wadze zamiast zdrowia. Kontrolujemy się rano, ale popołudniu jesteśmy już wyczerpani. Chcemy być jak dziewczyny z metamorfozy Chodakowskiej i nienawidzimy siebie za brak silnej woli. Dajemy sobie spokój z dietą po każdym epizodzie objadania się. Nie mamy planu, ale mamy wygórowane cele. Znasz tą historię?

Jeden tydzień bycia na diecie i brak efektów w skrócie zobaczysz u Dietetyka #NieNaŻarty. Tak wygląda podsumowanie podejmowanych dietetycznych prób przez wiele z nas.

Odpowiedz na pytania. Jeśli większość odpowiedzi będzie twierdząca, pora na nowe i wreszcie skuteczne rozwiązanie:

  • Masz za sobą całą historię diet opartych na restrykcjach, suplementach i wybiórczym jedzeniu?
  • Czujesz się zmęczona na samą myśl o kolejnej diecie i wyrzeczeniach?
  • Uważasz, że kiedy schudniesz wiele rzeczy w twoim życiu się zmieni?
  • Po kilku tygodniach działania zaczyna brakować ci motywacji?
  • Nie wiesz jak radzić sobie z popołudniowym podjadaniem?
  • Wiele diet kończyło się atakiem podczas, którego przejadałaś się?
  • Uważasz, że nie masz wystarczająco dużo wsparcia od innych?
  • Już na początku diety zastanawiasz się, kiedy będzie koniec?
  • Najczęściej postanawiasz wszystko od razu? Więcej ruchu, restrykcyjna dieta, żadnych słodyczy, ziemniaków i chleba?
  • Zaczynając dietę musisz zrezygnować z ulubionych potraw i produktów?
  • Kiedy zaczynasz ćwiczyć planujesz robić do 4-5 razy w tygodniu po całej godzinie?

To nasze najczęstsze problemy związane z odchudzaniem i błędy, które sprawiają, że zamiast efektów coraz częściej obniża się poziom własnej skuteczności, czujesz się beznadziejnie. To droga donikąd, choć tak często uczęszczana. Skoro błądzisz po tym lesie już długi czas, mijasz te same miejsca, a cel się oddala może warto skorzystać z pomocy? Wybierz porządną mapę i idź dobrą drogą.

Plan Dbania o CUD w 2020. Projektowanie Zdrowego Stylu Życia

Szewc bez butów chodzi, znam to aż za dobrze. Natomiast wierzę bardzo w regułę małych kroków, wierzę w siłę świadomości i wartości, wierzę w siłę wspólnego działania i wzajemnego wspierania się, dlatego proponuje Ci nowy Plan Dbania o CUD w roku 2020. To będzie rok Projektowania Zdrowego Stylu Życia w oparciu o psychologie i nauki o zdrowiu. Zdrowy Styl Życia obejmuje dbanie o ciało i psyche i wiąże się ze zdrowym i mądrym odchudzaniem oraz akceptowaniem normalności a nie dążeniem do perfekcji i nieistniejących ideałów.

Na czym ogólnie będzie polegał nasz roczny Projekt?

  • W oparciu o Wielki Kwestionariusz Stylu Życia, który pozwoli Ci zdecydować nad jakimi sferami życia powinnaś popracować będziemy w każdym miesiącu działać w zakresie jednej ze sfer, które moim zdaniem tworzą nasz styl życia, a my sprawimy by był on zdrowy. Będą to m.in.: zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna, praca z wartościami, praca z obrazem ciała, praca z przekonaniami dotyczącymi diet, asertywność, wzmacnianie samokontroli, umiejętność regeneracji.
  • Każdy miesiąc to praca z jednym zagadnieniem.
  • Zaczynamy od zadania sobie kilku pytań w celu zorientowania się w jakim stopniu wybrana sfera wymaga przez ciebie pracy.
  • Będą pojawiać się tematyczne wpisy, podcasty, live.
  • W marcu wystartuje E-kurs, który będzie stanowił rozwinięcie naszego projektu i umożliwi ci jeszcze bardziej intensywne działanie (kontakt ze specjalistą, grupa wsparcia, lekcje w formie nagrań).
  • Startujemy 7 stycznia, ale już teraz możesz dołączyć do newslettera, za pomocą którego będziesz otrzymywać informacje o nowych materiałach, ale także bonusy.

To NIE jest projekt dla Ciebie jeżeli:

  • Nie masz w sobie cierpliwości by poczekać dłużej na efekty,
  • Bardziej ufasz osobom popularnym niż wiedzy naukowej,
  • Uważasz, że dieta to jedyne czego potrzebujesz,
  • Nie wierzysz, że zmiana wymaga pracy w sferze mentalnej,
  • Śmieszy cię wypełnianie ćwiczeń, rysowanie, gadanie do siebie, robienie idiotycznie małych czynności,

Natomiast jeżeli chcesz w końcu zaufać osobom, które znają się na swojej robocie, chcesz dowiedzieć się więcej o sobie i zrozumieć, dlaczego do tej pory było ci tak trudno i wreszcie dokonać skutecznej zmiany w wyglądzie lub myśleniu o wyglądzie, dołącz do mnie!

Co powiesz na taki plan działania w nowym roku? Podejmiesz ze mną wyzwanie?

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, specjalistą ds. żywienia, trenerem w Psychologia w Polsce, właścicielką Gabinetu Psychodietetycznego Flow by Ania, autorką projektu “80 dni dookoła zdrowia”, E-kursów "Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl życia", czy "Psycho dla dietetyka" ale przede wszystkim lubię i chciałabym inspirować do wprowadzania zmian w swoim stylu życia. Na zdrowie należy patrzeć całościowo i naprawdę trwałe i skuteczne efekty to wynik działań w wielu obszarach. Jednak te kroki są małe i bezbolesne, w ten sposób budują nasze nawyki i zostają z nami na dłużej w przeciwieństwie do szybkich rozwiązań i restrykcji. Szukanie sposobów dzięki narzędziom psychologicznym jak i dietetycznym w podnoszeniu jakości naszego życia jest moją pasją.
Anna Paluch

Latest posts by Anna Paluch (see all)