Jak planować zmiany

Jak planować zmiany w stylu życia? Rozmowa z Edytą Zając

 „Każda mijająca minuta to kolejna szansa, aby coś zmienić.”

film Vanilla Sky

Od stycznia. Na wiosnę. Jak „odchowam” dzieci. Nie mam czasu. Nie mam pieniędzy. Nie mam silnej woli. Geny, grube kości. Wymówki, usprawiedliwienia ich wymyślanie przychodzi nam z taką łatwością. A gdyby ten czas i energię poświęcić na planowanie zmian?

Nie będzie lepszego momentu. Doba się nie wydłuży, a ty jeśli teraz nie stawiasz swojego zdrowia jako priorytetu, tym bardziej nie potraktujesz go tak, kiedy „zwolni” się miejsce w kalendarzu. Wiesz jakie błędy popełniamy najczęściej?

Dlaczego zmiany Ci nie wychodzą?

  • Uważasz, że zmiany muszą być duże i spektakularne, a ty nie masz na to czasu w tym momencie. Błąd! Jeżeli zamiast odchudzania zdecydujesz się na wprowadzenie zmian w dotychczasowym stylu życia, możesz osiągnąć cel, ale też nie będziesz musiała ponosić takich kosztów. Liczy się każdy, mały krok w dobrą stronę. Zamiast restrykcji lepsze wybory. Powolna adaptacja się do nowego pozwala uniknąć lęku i oporu. Pamiętasz historię o żabie? Wrzucając ją do wody, którą stopniową będziemy gotować, ugotujemy ją, a ona może tego nie zauważyć. Ta zasada, zwana kaizen działa też w pozytywnej perspektywie zmian na coraz lepsze.
  • Zrobione jest lepsze od idealnego. W idealnej perspektywie zaczynasz dzień od treningu, jesz fit owsiankę, nie rozstajesz się z butelką wody, zdrowy obiad, idziesz na spacer, brzydzisz się słodyczami i nie pamiętasz zapachu frytek, dzień kończysz jogą i zapadasz w sen przed 22.00. I tak codziennie. To możliwe jeśli jesteś robotem, albo zawodowym sportowcem. Jednak jeśli twoim celem jest redukcja nadwagi, zmiana złych nawyków, to mrzonki, niemożliwe do zrealizowania. Jesteśmy ludźmi uwikłanymi w relacje, bywa, że toksyczne, mamy wiele obowiązków, oddziałuje na nas stres i presja czasu, to nie są dobre warunki do zmian, jakichkolwiek. Musisz pamiętać, że zmiany w zdrowym stylu życia.
  • Masz złe wzorce. Chcesz wyglądać i wieść życie jak instagramowa trenerka, dla której bycie w świetnej formie jest pracą. Porównujesz się z osobami, które funkcjonują w zupełnie innych warunkach, u których obserwujesz tylko te dobre momenty, tymczasem nikt z nas nie jest zawsze zmotywowany. Kluczowe jest odpowiedzenie sobie na pytanie co dla mnie oznacza bycie najlepszą wersja SIEBIE, siebie, a nie dziewczyny z metamorfozy Chodakowskiej. Porównywanie się ma sens tylko wtedy, jeśli porównujesz się… ze sobą z przeszłości. Czerpać inspiracje od trenerek wszystkich Polek? Tak, ale filtruj informacje, dostosowuj do siebie.
  • Nie akceptujesz porażki, nie akceptujesz siebie. Może warto zaakceptować ciało z małą nadwagą, ale ze świadomością, że przez większość czasu odżywiam się zdrowo, regularnie ćwiczę, dbam o regenerację, korzystam z życia. Czy to nie lepsze niż dietetyczny reżim przez pół roku, żeby później wrócić do złych nawyków?
  • Przede wszystkim nie masz planu. Zdrowy styl życia powinien obejmować wiele sfer naszego życia, to nie tylko odżywienie i aktywność, ale i relacje, regeneracja, rozwój osobisty, zawodowy, a to wszystko wymaga planowania i dobrej organizacji, by można było czuć się przez większość czasu po prostu spokojnie i szczęśliwie.

Chcesz dowiedzieć się więcej dlaczego planowanie jest takie ważne? Jak planować zmiany w stylu życia? Jak organizowanie pozytywnie wpływa na wprowadzanie zmian zdrowotnych? Zapraszam na bardzo motywującą petardę w podkaście z Edytą Zając.

Serdecznie zapraszam do odsłuchania rozmowy oraz subskrybcji mojego kanału na Spotify oraz iTunes.Czekam na pierwsze opinie i komentarze. Chcecie więcej takich rozmów?

Poznaj mojego gościa

Edyta Zając jest psychologiem, trenerem oraz autorką psychologicznych książek i bloga. Od kilku lat prowadzi kursy online, które umożliwiają współpracę z psychologiem bez wychodzenia z domu. Jest żoną Mirka oraz mamą trójki dzieci.

Anna Paluch