przyjemność

Budujemy odporność psychiczną – przyjemność i równowaga

Jak pokazują badania psychologiczne ludzie szczęśliwi potrafią zachować równowagę pomiędzy przeszłością, teraźniejszością i przyszłością oraz odczuwać małą przyjemność codziennie i z niej czerpać energię do działania. Potrafią radzić sobie z trudnymi sytuacjami z przeszłości, wyciągając z nich doświadczenie by iść do przodu. Udaje się to dzięki zdolności do wybaczania, również sobie, dzięki pisaniu ekspresywnemu czy uczestnictwie w terapii. Ważne w tym kontekście jest tworzenie ciepłych wspomnień dzięki albumom, drzewom genealogicznym czy celebrowaniu tradcji. Korzystają z teraźniejszości doświadczając codziennych, nawet małych przyjemności, bo przecież żyje się raz i warto dbać o wszystkie najważniejsze sfery życia. Poza tym doświadczanie przyjemności w codzienności daje nam nadzieję, że nawet w okresach trudności i stresu, są małe rzeczy, które mogą sprawić mi radość. To nas buduje, to wzmacnia naszą odporność. Ludzie szczęśliwi planują wartościową przyszłość. Jednak nie za wszelką cenę, bo wtedy w przypadku, gdy się nie powiedzie nie odczuwają frustracji i niepokoju. Swoje życie budują na małych celach, do których dążą małymi krokami.

Teraźniejszość dla ludzi o dużej rezyliencji wypełniają zdrowe, małe przyjemności, które podtrzymują nadzieję, nawet w sytuacji kryzysu. 

Kiedy już pogodzimy się z przeszłością, czerpiąc z doświadczeń i nie rozpamiętując. Kiedy już wyznaczymy realne cele do realizowania w przyszłości w kontekście pracy, relacji i pasji, pora na nauczenie się cieszenia drobiazgami.

Kiedy planujemy nasze życie, w głowie mamy wizje dotyczące naszej ścieżki kariery, wspaniałych relacji, dbania o zdrowie, czy o środowisko. Duże cele, szerokie obszary do zadysponowania. Przez to zapominamy jak to jest cieszyć się drobiazgami, bo wciąż w głowie mamy rzeczy większe. A kiedy niestety doznamy na tym polu porażki, nie mamy czym odwrócić naszej uwagi. Szczęśliwe życie właśnie na tym polega, by żyć w równowadze między pracą, a przyjemnościami, ale też by te przyjemności dotyczyły naszego życia codziennego i by móc codziennie je dla siebie spełniać.

Dla zachęty muszę podkreślić, że to udowodnione naukowo (Schiraldi, 2007b). Okazuje się, że osoby o dużej rezyliencji, weterani II wojny światowej, w ciągu swojego życia aktywnie angażowały się w różnego rodzaju przyjemne i ciekawe działania, niekoniecznie sprawy „wielkiej wagi”. Wielu w tych osiemdziesięciolatków, nawet w późnym wieku uprawiało sztukę, grało w gry, było aktywnych fizycznie, podróżowało. Przyjemne zajęcia poprawiają nastrój i pracę mózgu, oprócz diety, aktywności czy snu również wpływają na wydajność w pracy. To dlatego tak wiele mówi się o work-life balance, bez tego nie ma szczęśliwego życia i efektywnej pracy, nawet jeśli wydaje nam się, że im więcej czasu dla pracy tym lepsze efekty, jest zupełnie odwrotnie.

Przyjemności w praktyce

Przyjemne działania nie muszą być kosztowne ani pracochłonne. Tak naprawdę wiele z tych czynności wykonujemy, jednak w natłoku spraw przestaliśmy czerpać z nich przyjemność. 

  • Po pierwsze: warto być bardziej uważnym na sytuacje, które nam się przytrafiają, a które mogą dać nam chwilę radości i zapomnienia. To może być nawet stanie w korku, jeśli dobrze go wykorzystamy i przestaniemy odliczać stracone minuty, może warto je stracić na kilka minut głośnego śpiewania ulubionych piosenek?
  • Po drugie: pora stworzyć listę przyjemnych zdarzeń, takich, które sprawiają przyjemność, ale do tej pory nie było czasu ich praktykować. Ta lista może zawierać też zajęcia, które nie były brane pod uwagę jako przyjemności, bo źle oceniałaś sytuację (jak w przypadku korka) albo w ogóle nie analizowałaś w ten sposób sytuacji od razu widząc ją jako uporczywą lub nawyk, który wykonujesz bez zastanowienia.
  • Twoja przyjemność może dotyczyć czynności albo odpoczynku totalnego, jak lubisz. Może dotyczyć drobnostki, którą robisz z myślą o kimś, ale to ma być przyjemne dla ciebie, jak robienie prezentu.

Zachęcam cię do stworzenia listy drobnych przyjemności, które będą twoją tarczą na gorsze momenty albo chwilę relaksu w ciągu dnia pełnego obowiązków i wielkich celów do realizacji. Możesz skorzystać z poniższej listy, by wygenerować swoją. Postaraj się znaleźć codziennie czas na przynajmniej jedną przyjemność.  Możesz podzielić je na kategorie np. związane z relacjami, z działaniami, rzeczy przyjemne z natury, związane z pasją.

  • Przebywanie wśród szczęśliwych osób.
  • Wyjście do klubu, restauracji. 
  • Wyrażanie uczuć.
  • Spotkanie z przyjaciółmi (odwiedziny lub zaproszenie)
  • Rozmowa telefoniczna z kimś bliskim
  • Prawienie komplementu.
  • Zażartowanie.
  • Nauczenie się czegoś  nowego (nawet jednego słówka w obcym języku)
  • Umiejętne prowadzenie samochodu
  • Ćwiczenia fizyczne.
  • Napisanie kartki, notatki, planu.
  • Zadbanie o wygląd.
  • Planowanie czasu.
  • Zaangażowanie w działalność charytatywną.
  • Naprawienie błędu.
  • Naprawienie czegoś (wszycie guzika)
  • Zjedzenie dobrego posiłku.
  • Podziwianie widoku.
  • Ładne lub wygodne ubranie.
  • Przebywanie na świeżym powietrzu
  • Czytanie
  • Zajęcia artystyczne.
  • Myślenie o czymś dobrym z przyszłości.
  • Pisanie dziennika.
  • Przebywanie w towarzystwie zwierząt
  • Drzemka.
  • Patrzenie na burzę, chmury, księżyc.
  • Wąchanie kwiatów.
  • Chodzenie po trawie lub piasku.
  • Słuchanie świergotu ptaków.
  • Zanurzenie dłoni w misce pełnej fasoli.
  • Kąpiel ze świecami.

Zatrzymaj się teraz na chwilę i zrób coś przyjemnego dla siebie. Jak się z tym czujesz? Jakie emocje towarzyszyły przed, w trakcie i po przerwie na małą codzienną przyjemność?

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, specjalistą ds. żywienia, trenerem w Psychologia w Polsce, właścicielką Gabinetu Psychodietetycznego Flow by Ania, autorką projektu “80 dni dookoła zdrowia”, E-kursów "Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl życia", czy "Psycho dla dietetyka" ale przede wszystkim lubię i chciałabym inspirować do wprowadzania zmian w swoim stylu życia. Na zdrowie należy patrzeć całościowo i naprawdę trwałe i skuteczne efekty to wynik działań w wielu obszarach. Jednak te kroki są małe i bezbolesne, w ten sposób budują nasze nawyki i zostają z nami na dłużej w przeciwieństwie do szybkich rozwiązań i restrykcji. Szukanie sposobów dzięki narzędziom psychologicznym jak i dietetycznym w podnoszeniu jakości naszego życia jest moją pasją.
Anna Paluch

Latest posts by Anna Paluch (see all)