Jak zadbać o pamięć i wspomnienia? Wyzwania marca

To już kolejny miesiąc naszego rocznego projektu dbania o CUD. Tym razem odpowiemy sobie napytanie jak zadbać o pamięć i wspomnienia? Nasze wyzwanie marca dotyczy dwóch bardzo ważnych sfer życia i zdrowia, o których również zdarza nam się… zapomnieć.

Jak zadbać o pamięć?

Mówimy o tym, że ważne jest dbanie o każdy element naszego ciała, ponieważ każda część, z której korzystamy, zasługuje by się nią zaopiekować. Każdy organ jest nam niezbędny, ponieważ tworzy machine zwaną ciałem, dzięki której możemy żyć pełnią życia i czuć się ze sobą dobrze. Dbamy o włosy i paznokcie, zażywając suplementy lub stosując naturalne rozwiązania. Pamiętamy o sercu, dbając by nasza dieta była oparta o optymalne składniki odżywcze. Na szczęście coraz częściej pamiętamy by dbać o narządy płciowe, chociaż jeszcze wiele pozostaje do naprawy w kwestii regularnych badań. A jak wygląda dbanie o ten jeden z najważniejszych i głównodowodzący organ jakim jest mózg? On też wymaga zaopiekowania by jak najdłużej sprawnie nam służył. Niestety tematy związane z chorobami wieku starczego jak demencja, choroba Alzheimera, chcemy od siebie odsunąć, nie myślimy o nich realnie, bo przecież jesteśmy młodzi. Tymczasem ćwiczenie pamięci, dbanie o odpowiednią dietę może opóźnić procesy starzenia się również dotyczące mózgu, zwłaszcza jeśli jesteśmy w grupie ryzyka. Jak zadbać o pamięć? Poprzez regularne jej ćwiczenie, rozwiązywanie zadań czy naukę języka obcego. „Badanie naukowców z York University w Toronto wykazało, że języki obce usprawniają umysł, zapobiegają takim schorzeniom, jak Alzheimer, a w dodatku opóźniają demencję o około pięć lat względem osób, które znają wyłącznie jeden język. Badanie to przeprowadzono na grupie 450 osób cierpiących na chorobę Alzheimera, z których 250 badanych posługiwało się dwoma językami. U grupy pacjentów, które korzystały z języka obcego, wystąpienie schorzenia nastąpiło zdecydowanie później niż u pozostałych. Każde wypowiadane słowo sprawia, że umysł dokonuje selekcji i przyporządkowuje je do odpowiedniego, znanego człowiekowi języka. Mózg przyzwyczajony do częstszego przełączania funkcji poznawczych, może dobrze funkcjonować dłużej niż ten, którego elastyczność nie była systematycznie ćwiczona.” Z innych badań naukowców z Centrum Studiów nad Zdrowiem w Luksemburgu wynika, że poligloci aż trzykrotnie rzadziej doświadczali deficytów poznawczych. Niestety z naszą pamięcią będzie coraz gorzej. Dlaczego? Ponieważ coraz mniej musimy zapamiętać, bo mamy od tego notatnik, aplikacje, telefon, który zrobi za nas wszystko. Nie zapamiętujemy numerów, tras, definicji, nie musimy, wszystko sprawdzimy w kilka sekund. Dlatego ważne jest zadbanie o odpowiedni trening umysłu, trening ruchowy, który również pozytywnie wpływa na pamięć oraz odpowiednią dietę, dostosowaną do naszego trybu życia. Przygotuje również artykuł dotyczący chorób związanych z mózgiem. Dzięki wyzwaniom marca, dowiesz się jak zadbać o pamięć. Poćwiczmy?

Jak zadbać o wspomnienia?

A jeśli już zadbamy o pamięć, warto by było mieć co zapamiętać. Często mamy złudne przekonanie, że nie warto zapisywać relacji z przebiegu ważnych dla nas wydarzeń, bo przecież wszystko zapamiętamy. Wiesz już, że pamięć jest złudna i w dodatku coraz bardziej nam się pogarsza. Natomiast nie ma nic lepszego jak usiąść przy blasku świec, z lampką wina i powspominać…Dlatego zachęcam cię do powrotu do wspomnień, ale żeby do nich wrócić warto zadbać o ich artystyczną formę i przekaz. Zapraszam do tego, abyśmy w marcu zrobili porządek ze wspomnieniami. Zorganizuj sobie dzień przeglądania i klasyfikowania zdjęć, stwórz własną księgę wspomnień jakiegoś etapu życia: związku, narodzin dziecka, przygarnięcia psa. Wiesz co dopiero może być wciągającym zadaniem i powrotem do najdawniejszych wspomnień dla ciebie i twoich starszych bliskich? Stworzenie drzewa genealogicznego rodziny, czasem nawet sobie nie zdajemy sprawy jak bardzo jest już rozgałęzione. A masz w pamięci potrawę, która przywołuje dobre, rodzinne wspomnienia mamy lub babci? Spróbuj odtworzyć to danie lub wproś się na obiad. W marcu proponuje trochę refleksji ale też mnóstwo radości z wspominania tych wszystkich cudownych wydarzeń, zbiegów okoliczności i przeznaczenia. 

jak zadbać o pamięć

Zapraszam do pobrania Listy zadań do wykonania w marcu. Mam nadzieję, że dołączysz? 

Do zobaczenia, chętnie zmotywuje się waszymi działaniami, dzielmy się nimi na grupie i instagramie!

  • Blog i strona Dbam o CUD na FB, tam znajdziecie linki do wpisów.
  • Grupa FB Dbam o CUD, miejsce na pytania, refleksje, dyskusję, własne rozmyślania i wasze pomysły. Wszystko w temacie projektu – tam znajdziecie.
  • Mój instagram będzie miejscem, gdzie pokaże wam moje zmagania w wersji zdjęciowej. Chętnie też udostępnię wasze działania w kontekście poszczególnych miesięcy. Wystarczy mnie oznaczyć, dodawajmy też hashtagi: #dbamocud 
  • Newsletter, który traktuję jako formę listu, osobistego, dla tych, którzy naprawdę chętnie poznają mnie bliżej. Również w tym projekcie, będzie to możliwość spotkania się z wami i opowiedzenia kolejnych historii o tym, jak udaje nam się dbać o CUD. 

 

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, specjalistą ds. żywienia, trenerem w Psychologia w Polsce, właścicielką Gabinetu Psychodietetycznego Flow by Ania, autorką projektu “80 dni dookoła zdrowia”, E-kursów "Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl życia", czy "Psycho dla dietetyka" ale przede wszystkim lubię i chciałabym inspirować do wprowadzania zmian w swoim stylu życia. Na zdrowie należy patrzeć całościowo i naprawdę trwałe i skuteczne efekty to wynik działań w wielu obszarach. Jednak te kroki są małe i bezbolesne, w ten sposób budują nasze nawyki i zostają z nami na dłużej w przeciwieństwie do szybkich rozwiązań i restrykcji. Szukanie sposobów dzięki narzędziom psychologicznym jak i dietetycznym w podnoszeniu jakości naszego życia jest moją pasją.
Anna Paluch

Latest posts by Anna Paluch (see all)