Luty miesiącem: dbania o relacje

Kolejny miesiąc naszego rocznego planu Dbania o CUD przed nami. W lutym stawiamy na psychologię, będziemy obracać się w kręgu relacji. Tematy kolejnych miesięcznych wyzwań wybierałam nieco intuicyjnie, chciałam aby odnosiły się po równo do dbania o ciało i o psyche, ale konkretne tematy miesiąca były pierwszymi skojarzeniami, które pojawiły się w głowie. Wychodzę jednak z założenia, że to właśnie te potrzebne tematy przychodziły mi do głowy jako pierwsze, te które są ważne dla mnie, ale mam nadzieję, staną się też ważne dla was. 

Relacje czyli temat dla każdego

Domyślam się, że temat relacji był wywołany przez skojarzenie z lutym i walentynkami, sposobami by kumulacją czerwonych dodatków rozgrzać się podczas trwającej wciąż zimy. Być może jak wiele osób, przez lata za tym świętem zakochanych nie przepadałam, w końcu nie byłam zakochana. Teraz kiedy zakochana jestem po uszy, nie potrzebuje do świętowania żadnego wyjątkowego dnia. Tak się właśnie zmienia punkt patrzenia w zależności od sytuacji życiowej. Chciałabym natomiast podkreślić, że nasze wyzwanie dbania o relacje nie ma żadnego związku z zakochaniem, nie dotyczy relacji partnerskich czy małżeńskich wyłącznie. W końcu jesteśmy uwikłani w relacje na codzień, każdy z nas: w rodzinie, pracy, ze znajomymi, przyjaciółmi, czy wreszcie, choć nie wszyscy z partnerem. Bardzo chciałabym abyśmy w tym miesiącu skupili się na tych wszystkich powiązaniach w naszym życiu, by były zdrowe i trwałe, tam gdzie tego chcemy i potrzebujemy. Myślę sobie jednak, że wyjściem do dobrych relacji z innymi, musi być przede wszystkim dobra relacja z samym sobą. Inaczej będziemy projektować i obwiniać innych o to, że to my mamy problem: z akceptacją, wyrażaniem emocji, wybaczeniem, wdzięcznością. Zawsze lepiej zwalić na innych, usprawiedliwić siebie przed pracą własną, niech starają się inni. Tak właśnie tworzą się relacje toksyczne, nierówne, wykorzystujące. Właśnie z tego powodu zadania na ten miesiąc dotykają różnych aspektów relacji naszych własnych z samym sobą, ale też pozostałych, z ludźmi z którymi wchodzimy w interakcje. Nasza postawa wobec samych siebie i innych ludzi, to czy jest elastyczna i zmienia się w czasie, czy rdzewieje, choć zmieniają się okoliczności wpływa na to czy jesteśmy szczęśliwi i czy inni są szczęśliwi z nami. Niestety nie poświęcamy zbyt wiele czasu i pracy nad tym tematem, nierzadko plącząc się w tym tak, że kończy się bolesnymi rozstaniami, stresem, kłótniami, czy ochłodzeniem, aż do kompletnego zamrożenia bliskości.

Nad związkiem trzeba pracować, zmieniamy się my i powinny zmieniać się nasze relacje. Powinna się zmieniać relacja córki z matką, kiedy przechodzi przez kolejne etapy w życiu. Trzeba pielęgnować relacje z przyjaciółmi, kiedy inne relacje zabierają nam dla nich czas, ale przecież liczy się jakość. Trzeba dbać o bliskość w związku, kiedy podejmujemy wspólnie kolejne decyzje, albo popadamy w rutynę. 

Dlatego kolejne artykuły w tym miesiącu będą miały za zadanie pomóc ci poradzić sobie z wyzwaniami lutego. O wartości jaką jest zaplanowanie randki ze sobą pisała już Edyta Zając, więc od razu można wziąć się do pracy. Poszukamy wspólnie inspiracji do szukania sposobów na pielęgnowanie bliskości w związku. Może nie warto bojkotować tych walentynek, ale zamiast kupować durne czerwone gadżety w ostatniej chwili, zastanowić się nad czymś niepowtarzalnym, albo napisać kartkę walentynkową. Kartka może być kupiona i śmieszna, ale ważne co napiszemy w środku, z serca. Taka kolekcja kartek, do której możemy wracać, będzie dobrym sposobem na pielęgnowanie bliskości. 

Przyjrzymy się również toksycznym relacjom i energetycznym wampirom, które ciągną nas w dół, podcinają skrzydła, psują nastrój. Nie otaczajmy się ludźmi, którzy przysłaniają nam słońce, nie musimy. Warto zrobić rozpoznanie, czy ten brak motywacji nie wynika przypadkiem z otoczenia? Popracujemy nad asertywnością i wyznaczaniem granic w relacjach, co często jest powodem do kłótni, wzajemnego niezrozumienia, wyrzutów sumienia. Czy inni tak się starają dla nas, jak my dla nich? Często nie potrzebujemy toksycznych ludzi by samemu hejtować własne działania, by bojkotować swoje decyzje, narzekamy zamiast wziąć odpowiedzialność za siebie. Popracujemy z trudnymi emocjami, by je rozpoznawać, ale też odpowiednio wyrażać, a nie krzykiem, kłótnią, płaczem. 

Wybaczenie to trudny i delikatny temat. Niestety zbyt często stoimy w miejscu, bo nie potrafimy wybaczyć innym, a co gorsze sobie. Rozpamiętujemy przeszłość, grzebiąc się w tym błotku winy, oskarżeń, niewyrażonych emocji. To nasze usprawiedliwienie dla braku działania, utrzymanie się w strefie komfortu, ale też sposób na ograniczone życie, zgoda na bylejakość. Trzeba się z tego wyplątać!

Nie mogę się doczekać działania, ale też pisania tych wszystkich pomocnych, mam nadzieję tekstów. To co działamy w lutym rozwojowo, psychologicznie?

Zapraszam do pobrania Listy zadań do wykonania w lutym. Mam nadzieję, że dołączysz? 

Do zobaczenia, chętnie zmotywuje się waszymi działaniami, dzielmy się nimi na grupie i instagramie!

 

  • Blog i strona Dbam o CUD na FB, tam znajdziecie linki do wpisów.
  • Grupa FB Dbam o CUD, miejsce na pytania, refleksje, dyskusję, własne rozmyślania i wasze pomysły. Wszystko w temacie projektu – tam znajdziecie.
  • Mój instagram będzie miejscem, gdzie pokaże wam moje zmagania w wersji zdjęciowej. Chętnie też udostępnię wasze działania w kontekście poszczególnych miesięcy. Wystarczy mnie oznaczyć, dodawajmy też hashtagi: #dbamocud 
  • Newsletter, który traktuję jako formę listu, osobistego, dla tych, którzy naprawdę chętnie poznają mnie bliżej. Również w tym projekcie, będzie to możliwość spotkania się z wami i opowiedzenia kolejnych historii o tym, jak udaje nam się dbać o CUD. 

 

Anna Paluch

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, specjalistą ds. żywienia, trenerem w Psychologia w Polsce, właścicielką Gabinetu Psychodietetycznego Flow by Ania, autorką projektu “80 dni dookoła zdrowia”, E-kursów "Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl życia", czy "Psycho dla dietetyka" ale przede wszystkim lubię i chciałabym inspirować do wprowadzania zmian w swoim stylu życia. Na zdrowie należy patrzeć całościowo i naprawdę trwałe i skuteczne efekty to wynik działań w wielu obszarach. Jednak te kroki są małe i bezbolesne, w ten sposób budują nasze nawyki i zostają z nami na dłużej w przeciwieństwie do szybkich rozwiązań i restrykcji. Szukanie sposobów dzięki narzędziom psychologicznym jak i dietetycznym w podnoszeniu jakości naszego życia jest moją pasją.
Anna Paluch
PODZIEL SIĘ!
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0