jak zadbać o relacje

Jak zadbać o relacje? Podsumowanie miesiąca

W lutym skupiliśmy się na dbaniu o relacje. Często relacje z partnerem traktujemy jako jedną z nielicznych, której poświęca się uwagę, tymczasem jesteśmy uwikłani w relacje, a każda z nich wywiera na nas wpływ. W ramach podsumowania kilka słów o każdym z wyzwań, choć niektóre zostały szeroko omówione we wpisach w tym miesiącu. Jak zadbać o relacje?

Idź na randkę ze sobą

Znalezienie dla siebie czasu, nie wymaga wychodzenia z domu, czasem wystarczy herbata zaparzona w odświętnej filiżance i ulubiona książka. Nie potrzeba magii by celebrować czas ze sobą, sama jesteś w stanie tę magię stworzyć. Musisz jednak wiedzieć, że inicjatywa i wiara w skuteczność tej metody zależy od ciebie. Forma może być dowolna, ale chodzi o poczucie, że to TYLKO twój czas. Rób to regularnie!

Rozpraw się z toksycznymi ludźmi w otoczeniu

Na ten temat był osobny wpis, przypomnę tylko, że toksyczne osoby wysysają z ciebie energię i zabierają motywację do działania. Toksyczni sami tkwią w strefie komfortu, dlatego każdemu kto próbuje wyjść ze swojej, wmawiają, że czeka cię tam zagłada. Warto jednak zastanowić się, czy nam samym nie zdarza się być toksycznymi np. opiekując się dziećmi.

Przeczytaj książkę o relacjach

Jak zadbać o relacje? To pytanie, na które starało się odpowiedzieć wielu mądrych ludzi, dlatego warto szukać inspiracji i pomocy w literaturze. Zwłaszcza, że mamy do wyboru tak wiele konkretnych książek w ramach konkretnych relacji. Zapraszam Cię do mojego rankingu, polecam je wszystkie!

Zwróć uwagę na jakość wspólnych posiłków

Tak mało mamy czasu dla siebie w rodzinie, dlatego wspólne zjadanie posiłków przy jednym stole jest naprawdę bardzo ważne. Warto się zastanowić, jak często zjadamy wspólnie posiłek? Jak się zachowujemy podczas wspólnego jedzenia, rozmawiamy czy jesteśmy wpatrzeni w telefony? Czy pozwalam dziecku stać się samodzielnym przy stole i pozwalam mu próbować, dotykać, samemu używać sztućców? Zachęcam do przeczytania obszernego artykułu na temat roli stołu w naszym domu. 

Zastanów się nad relacją z rodzicem

Każdy z nas przechodzi przez kolejne etapu rozwoju psychospołecznego. Jednak chyba najgorszym z nich w kontekście relacji z rodzicem jest dorosłość, która wiąże się z opuszczeniem gniazda. Oczywiście jest to trudne dla rodzica, który zostaje pozbawiony wielu rodzicielskich obowiązków do których przywykł. Trudno jest pojąć, że ten dla którego my zawsze mamy czas, nie ma tak wiele czasu dla nas. Z kolei w dziecku, które zaczyna zakładać swoją własną rodzinę rodzi się frustracja i poczucie winy, że chce spędzić czas ze swoją najbliższą rodziną, nawet jeśli należy do niej tylko partner i pies. To duży problem zwłaszcza w rodzinach, które mieszkają blisko siebie i w których przez długi czas relacja z rodzicem była jedyną, najważniejszą. To wymaga zrozumienia z obydwóch stron. Rodzice w końcu mogą mieć czas na spełnianie planów, na które nie mieli wcześniej czasu czy funduszy. Natomiast uwikłane dziecko musi zrozumieć, że nie wyrządza rodzicowi krzywdy rzadszymi spotkaniami. Wystarczy sobie tylko wyobrazić, że możemy mieszkać tak daleko, że spotkania nie byłyby możliwe tak często. Zawsze jest możliwość rozmowy telefonicznej. Stawianie i respektowanie granic to sposób na sukces, ale i zrozumienie obydwóch stron, bez roszczeniowej postaci.

Stwórz listę sposobów na budowanie bliskości z ważną osobą, wspólnie

Uważam, że wszystkie kreatywne sposoby takie jak listy i tablice, to nie tylko sposób na zabawę, ale powód do refleksji, spędzenia wspólnie czasu i tworzenia planów z uwzględnieniem pragnień drugiej osoby. Podczas takiego ćwiczenia można na spokojnie porozmawiać o oczekiwaniach drugiej strony wobec tego co oznacza bliskość i dobra relacja. Zbyt często brak prawidłowego komunikowania o swoich potrzebach jest powodem do kryzysów. Zamiast oczekiwać, że ktoś nam czyta w myślach lub jest w stanie się domyślić, porozmawiajmy, stwórzmy listy.

Popracuj nad asertywnością w relacjach

Przestań uważać, że odmawianie jest oznaką ignorancji i braku kultury. Każdy ma prawo odmówić i tylko ten, kto nie rozumie zasad funkcjonowania społecznego może poczuć się urażony. Powód odmowy nie jest ważny, nie musisz się tłumaczyć. Po prostu zrób to szczerze i uprzejmie. 

  • Masz prawo niezgadzania się z cudzą opinią i w uprzejmy sposób to wyrazić.
  • W sprawach wrażliwych dla innych warto oddzielić emocje od opinii. Spójrz chłodnym okiem na konflikt.
  • Jeśli twoje olewanie wpływa na innych, to zakomunikuj swoją decyzję szczerze i uprzejmie (proporcje składowych zależne są od natężenia emocji). Jeśli twoje olewanie nie wpływa na życie i uczucia innych, to po co się tym przejmować?

Po prostu nie bądź zołzą!

Przestań narzekać, nie czepiaj się siebie

Sami często psujemy najważniejszą relację – z samym sobą. Nierealistyczne oczekiwania, porównywanie się z innymi, narzekanie na niesprzyjający wiatr. Przecież ty też nie lubisz narzekających osób w swoim towarzystwie, dlaczego robisz to sobie? Zachęcam do przeczytania artykułu, o tym jak odbudować relację ze sobą. Pamiętaj, że jedyna osoba z jaką możesz się porównywać i rzeczywiście siebie czepiać, jesteś ty z dnia poprzedniego lub sprzed roku. Porównując się z innymi, nie dostrzegasz ile w tym samym czasie osiągnąłeś.

Rozpracuj trudne emocje, rozpoznawaj i mów o nich

Tak często wyżywamy się na innych, ponieważ nie potrafimy dobrze odczytać swoich emocji. Zbyt rzadko zastanawiamy się zanim coś powiemy. Odczuwamy całe spektrum emocji i warto poświęcić chwile nad zastanowieniem się co tak naprawdę wywołało te negatywne emocje w tej chwili. Czy sama sytuacja? Czy zachowanie drugiej osoby? A może twoim problemem jest duszenie trudnych emocji w sobie zamiast komunikowanie ich? Ważne jest by o tym mówić, pamiętaj jednak by unikać oskarżycielskiego tonu. Zamiast oceniać innych mówiąc jacy są, przekaż im jak się czujesz w wyniku ich zachowania. Takie stwierdzenie nie rodzi oporu, ale zachęca do rozmowy o emocjach i intencjach obu stron. 

Wybacz

Wyrządzona krzywda zawsze boli, a wybaczanie to sztuka zwłaszcza w przypadku życiowych tragedii. Jednak wybaczenie sobie lub innej osobie pozwala na zakończenie pewnego, trudnego etapu i ruszenie dalej. Czasem można wybaczyć by dalej pracować nad relacją, czasem trzeba wybaczyć i odejść lub pozwolić odejść. Wybaczanie jednak zawsze najbardziej kojąco działa na tego, kto wybacza i wcale nie umniejsza nikomu winy. Często obwiniamy siebie niewspółmiernie do naszej winy, wtedy warto porozmawiać z tą  osobą by dowiedzieć, że to nie ona musi nam wybaczyć, ale my sami sobie, by żyć, spać, jeść i oddychać. To jedno z najtrudniejszych życiowych zadań, więc zawsze przychodzi z wysiłkiem, ale pamiętaj, że robisz to dla swojego dobra, bez względu czy to ty wybacz komuś, czy sobie. 

 

Miesiąc dbania o relacje był tylko fragmentem kwestii nad którymi warto się pochylać codziennie, bo nad ważnymi relacjami warto pracować. Mam nadzieję, że te inspiracje z nami zostaną, w końcu jest jeszcze tyle książek o relacjach do przeczytania. Czy te wyzwania były dla was trudne? Może macie refleksje, którymi zechcecie się podzielić? Jakie są wasze sposoby na to jak zadbać o relacje?

 

 

Anna Paluch

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, specjalistą ds. żywienia, trenerem w Psychologia w Polsce, właścicielką Gabinetu Psychodietetycznego Flow by Ania, autorką projektu “80 dni dookoła zdrowia”, E-kursów "Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl życia", czy "Psycho dla dietetyka" ale przede wszystkim lubię i chciałabym inspirować do wprowadzania zmian w swoim stylu życia. Na zdrowie należy patrzeć całościowo i naprawdę trwałe i skuteczne efekty to wynik działań w wielu obszarach. Jednak te kroki są małe i bezbolesne, w ten sposób budują nasze nawyki i zostają z nami na dłużej w przeciwieństwie do szybkich rozwiązań i restrykcji. Szukanie sposobów dzięki narzędziom psychologicznym jak i dietetycznym w podnoszeniu jakości naszego życia jest moją pasją.
Anna Paluch
PODZIEL SIĘ!
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0