Stres to zdrowie?! Dzień 4: Unikanie

Myślisz, że w bezstresowym życiu chodzi o unikanie stresu? Wydawało by się logiczne, nie ma stresu, to nie ma jego złych skutków. Jeśli jednak śledzisz projekt od początku, to czytałeś o badaniach, że dobrostan nie oznacza, życia bez stresu, ale chodzi o nastawienie do niego. Podobnie jest z unikaniem. W psychologii nazywa się to generowaniem stresu, czy popularnie błędnym kołem stresu. Im bardziej chcemy unikać zagrożeń mogących wywołać stres, tym bardziej żyjemy pod presją i sami generujemy sobie koszty unikania w postaci stresu. Pojawia się jeszcze więcej źródeł napięcia, a my mamy coraz mniej zasobów na walkę, które tracimy podczas kosztownego unikania. 

Oczywiście potwierdzają to badania. Próby unikania stresu prowadzą do obniżenia poziomu percepcji własnego dobrostanu, zadowolenia z życia i poczucia szczęścia. Co więcej unikanie sytuacji stresujących izoluje nas od innych, po to by się nie stresować. Z czasem spada poczucie przynależności i chęci utrzymywania relacji. Studenci, którzy za cel obierali sobie unikanie presji, w okresie stresu, a więc podczas sesji jeszcze dotkliwiej odczuwali spadek poziomu koncentracji, energii fizycznej czy samokontroli. Podobnie okazało się w badaniach prowadzonych przez 10 lat, na weteranach z Palo Alto odnośnie radzenia sobie ze stresem. Ci, którzy deklarowali jego unikanie, częściej w ciągu tych lat doświadczyli depresji, liczniejszych konfliktów w domu i w pracy, więcej negatywnych wydarzeń.

Unikanie zabiera nie tylko zasoby, ale sprawia, że tkwimy w strefie komfortu i przestajemy cieszyć się życiem. Unikanie często wiąże się z uciekaniem od trudnych emocji, w autodestrukcyjne działanie np. używki, przejadanie się.

„Im bardziej bezpośrednio ktoś dąży do maksymalizowania przyjemności i minimalizowania bólu, tym bardziej prawdopodobne jest, iż życie tej osoby będzie pozbawione głębi, sensu i poczucia wspólnoty z innymi ludźmi” R. Ryan, V. Huta, E. Deci

Z wielu innych sytuacji życiowych wiemy, że zamiatanie problemu pod dywan nie jest żadnym rozwiązaniem. W końcu nazbiera się tam tyle, że potkniemy się o tą górę kurzu. Podobnie jest z unikaniem stresu, generuje to większe koszty na dłuższą metę, niż przyjęcie stresu jako wyzwania zamiast zagrożenia. 

Akceptacja doświadczanego stresu sprawia, że szukamy w sobie zasobów do działania, uświadamiamy sobie swoją wartość i siłę. 

Zastanów się z jakich sytuacji, możliwości zrezygnowałeś z powodu towarzyszącego mu napięcia? Czy ta decyzja przyniosła wzbogacenie czy zubożenie twojego życia? Jakie koszty wiązały się z rezygnacją?

Często koszt rezygnacji i unikania jest proporcjonalny do kosztów podjęcia działania, nawet pod presją, a ponadto działanie i jego efekt przynosi doświadczenie i wzbogaca życie, podnosi poczucie własnej wartości.

Unikanie. Jakie drogi ucieczki, strategie unikania zdarza ci się wybierać? Jak one wpływają na twoje życie i zdrowie? Czy nadają życiu sens i wartość, czy wręcz odwrotnie? 

Czy są możliwości, których nie próbujesz wykorzystać ze względu na napięcie, na jakie mogą cię narazić? W jaki sposób spróbowanie, działanie wzbogaciłoby twoje życie? A na jakie koszty unikania się narażasz nie pozwalając sobie na korzystanie z możliwości?

To tylko złudzenie, że unikanie nie wiąże się z wydatkowaniem energii i wykorzystywaniem zasobów, pamiętaj!

 

Projekt 15 dni Stres to zdrowie?! jest wstępem do kolejnej edycji „E-kursu Stress Out! Zarządzanie stresem w zdrowiu”, na który już teraz serdecznie zapraszam, a który właśnie 15 września rusza. Stres wywołują czynniki zewnętrzne, ale to nasz umysł nadaje im znaczenie i rangę tragedii. Może jak się lepiej poznamy, to się polubimy? Sprawdź szczegóły, jesień to świetny czas na rozwój osobisty i refleksję. 

 

 

Anna Paluch

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, specjalistą ds. żywienia, trenerem w Psychologia w Polsce, właścicielką Gabinetu Psychodietetycznego Flow by Ania, autorką projektu “80 dni dookoła zdrowia”, E-kursów "Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl życia", czy "Psycho dla dietetyka" ale przede wszystkim lubię i chciałabym inspirować do wprowadzania zmian w swoim stylu życia. Na zdrowie należy patrzeć całościowo i naprawdę trwałe i skuteczne efekty to wynik działań w wielu obszarach. Jednak te kroki są małe i bezbolesne, w ten sposób budują nasze nawyki i zostają z nami na dłużej w przeciwieństwie do szybkich rozwiązań i restrykcji. Szukanie sposobów dzięki narzędziom psychologicznym jak i dietetycznym w podnoszeniu jakości naszego życia jest moją pasją.
Anna Paluch

Latest posts by Anna Paluch (see all)

PODZIEL SIĘ!
Share on Facebook3Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0