brooke-lark-331981-unsplash

Równowaga to podstawa!

Dotrwaliśmy do końca projektu, za nami 90 dni wyzwań mniej lub bardziej wymagających. Chciałabym aby klamrą zamykającą całe przedsięwzięcie było wyzwanie dotyczące po prostu zachowania równowagi pomiędzy tym co niezdrowe, a przesadną restrykcją. Obydwa podejścia są zagrażające naszemu zdrowiu. Tak jak w naturze musi być balans tak i w naszym życiu należy z równą, optymalną pieczołowitością dbać o ciało i głowę. 
Jesteśmy bardzo różni, ale wszystkim nam zależy na tym, żeby dobrze się czuć. Tak jak różnimy się pod względem osobowości, stawianych sobie granic i określonych stref komfortu, tak nie możemy odnosić sytuacji podobnie do każdego. Spełnianie naszych wyzwań, również zdrowotnych może być zupełnie różne w zależności od osoby. Nie można niczego robić na siłę, ani spełniać cudzych oczekiwań. Podstawą zachowania w życiu równowagi jest dobre poznanie siebie. Jesteś aktywnym, kontaktowym lubiącym grupowe przedsięwzięcia i ekstremalne wyzwania ekstrawertykiem? To świetnie! Wolisz słuchać, odpoczywasz w ciszy, preferujesz indywidualne zajęcia i musisz umiejętnie zarządzać swoim stresem, żeby Cię nie pożarł? Introwertycy są tak samo potrzebni światu! Nie zamartwiaj się tym, czy jesteś wystarczająco dobry i czy funkcjonujesz wystarczająco dobrze. To do niczego nie prowadzi. Pomóc może określenie swoich mocnych i słabych stron i dbanie o siebie na tyle, na ile czujemy, że to nas rozwija, a nie męczy. Dlatego joga sprawdza się jako sposób na aktywność fizyczną, tak samo jak triathlon. Nie ma sensu wyliczać, kto robi więcej. Po prostu nie wszystko jest dla wszystkich! W jakich sferach życia powinniśmy zwłaszcza zwracać uwagę na zachowanie równowagi?


Dieta

Przede wszystkim powinniśmy korzystać z jak najbardziej naturalnych produktów i wystrzegać się przetworzonych, gotowych potraw. Warto stawiać na jakość jedzenia, nawet z najprostszych produktów. Mięso, kasza, warzywa to dobra, prosta baza dla zdrowych potraw. Słodycze to zło? Nie, jeśli uważasz na to jakich produktów używasz, jeżeli stosujesz zdrowsze zamienniki przyrządzone w domu słodycze nie są zakazane. Nie popadajmy w skrajności, jeśli coś naprawdę lubimy warto korzystać, tylko zwracać uwagę na skład. Zły skład? Szukaj zamienników! Planuj posiłki z wyprzedzeniem, najłatwiej o pokusę, kiedy brakuje nam pomysłu. Stawiaj na sycące produkty z obfitym dodatkiem warzyw. Nie eksperymentuj z eliminacją produktów, które lubisz i nie masz na nie alergii. Odstawienie produktu na jakiś czas, może spowodować późniejsze objadanie się nim, kiedy już nie wytrzymamy. Gluten, mleko to nie jest zło wcielone. Złem jest nieumiarkowane jedzenie. 


Aktywność

Warto wybrać odpowiednią dla swojej kondycji, ale i osobowości aktywność fizyczną. Jeżeli nie możesz się zdecydować, próbuj różnych. Nie można się zniechęcać, bo po bieganiu wypluwasz sobie płuca. Może spróbuj rower? Nie sugeruj się modą, ale tym co Tobie sprawi przyjemność. Sport ma sprawiać frajdę, a nie być przymusem. Jeśli znajdziesz swoją dyscyplinę to nim się zorientujesz już będziesz wkręcony! To najlepszy i najważniejszy nawyk jaki możesz dla siebie wypracować. Postaraj się o regularność treningu przez co najmniej dwa miesiące, a ciężko mi uwierzyć, że później z radością zrezygnujesz. Wcale nie dziwi mnie, kiedy Chodakowska chwali się, jeszcze jednym spontanicznym treningiem. To nie przechwałki, kiedy jest się na treningowym poziomie mistrzowskim tak to właśnie działa, chce się więcej. Ale wystarczy, że będzie nam się chciało umiarkowanie i regularnie. Mam taką teorię, że to nie chodzi o to, że ktoś nienawidzi ćwiczyć i koniec. Mam wrażenie, że każdemu umiarkowana aktywność fizyczna może sprawiać frajdę, nie mówiąc o korzyściach zdrowotnych, tylko niepotrzebnie zamykamy się na popularne i modne sporty, zamiast próbować i szukać tego odpowiedniego dla siebie. Nie cierpię zumby i wszystkich aerobików, które mają tworzyć niby układ taneczny, nie po to idę na ćwiczenia, żeby się skupiać na zapamiętywaniu kroków. Idę na trening, żeby boksować i wyżywać się na worku treningowym, albo na moim trenerze, chociaż częściej to on robi to na mnie. Taka jest moja frajda z ćwiczeń, a Twoja?


Relacje

Tutaj mamy często skłonności do dysbalansu (jest takie słowo?!). Z jednej strony chcemy wszystkich uszczęśliwić, zapominając o sobie. Kiedy zaczynamy stawiać siebie na wyżej, mamy wyrzuty sumienia, że zaniedbujemy innych. Trzeba być ze sobą szczęśliwym, aby móc dawać szczęście innym. Aby odnaleźć się w poszczególnych życiowych rolach, których jest wiele trzeba mieć w stosunku do siebie dużo pewności. Łatwo innym wytykać bycie złą matką, żoną czy przyjaciółką, tak samo łatwo się mówi, że brakuje nam na poszczególne sfery życia czasu. To naprawdę kwestia organizacji naszego życia i umiejętności delegowania zadań na inne bliskie osoby. Matka naprawdę nie musi być tylko matką. Dbaj o równowagę w relacjach. Warto tak organizować czas w rodzinie czy związku, aby każdy mógł się spełniać. Trzeba budować bliskość i dawać sobie przestrzeń. Mamy z tym problem, bo lubimy być Zosiami Samosiami, albo zawładnąć kompletnie czyjąś przestrzenią. Podwójny błąd. Szukaj równowagi w związku to klucz to naprawdę trwałej i spełnionej relacji.


Odpoczynek

Regeneracja to podstawa zdrowia. Nasz organizm radzi sobie z napięciem i obciążeniem, ale jeżeli trwa to naprawdę długo wyczerpują mu się rezerwy. Dlatego w kontekście regeneracji tak ważne jest utrzymanie równowagi między aktywnością, a wypoczynkiem. Znamy przykłady ludzi, którzy przez miesiące funkcjonują na pełnych zawodowych obrotach, co prawda czują się coraz gorzej, tyją lub chudną, pojawiają się problemy zdrowotne, ale to ignorują do momentu wylądowania na SORze. Nie warto. Podobnie jest z treningami, żyłujemy się, chcemy mieć formę w miesiąc. Jesteśmy przetrenowani, a na regeneracje nie mamy czasu. Pojawiają się kontuzję, przerwa i tracimy zapał do podjęcia po raz kolejny aktywności. Tak strasznie w tym pędzącym świecie brakuje nam cierpliwości, płacimy za to wysoką cenę. Nie da się odnowić pokoju w jeden dzień, tyle czasu zajmie nam samo czyszczenie ścian i wynoszenie rzeczy. Nasze ciało działa na podobnej zasadzie, to bardzo złożony mechanizm. Mimo technologicznych cudów, nie ma tabletki ładującej wskaźnik zdrowia i energii. To nie gra komputerowa! Zastanów się nad tym, kiedy następny raz puścisz się biegiem przed siebie, bo masz tylko godzinę na zrobienie 10 km. Czasem lepiej przebiec krótszy dystans, a zrobić rozgrzewkę i rozciąganie. Maratończyk z pogruchotanym kręgosłupem, też mi osiągnięcie!


Ekologia

Ta kwestia nie była poruszana podczas projektu, ale dbanie o nasze środowisko w perspektywie zapewni naszym potomkom zdrowe życie. Zasypujemy się śmieciami, zupełnie nie oszczędzamy wody czy jedzenia. Nie można zbawić świata, ale warto dbać o nasze otoczenie. Widzimy co robi z mieszkańcami południa Polski chociażby smog – choroby, brak możliwości plenerowych treningów. A mimo to podjeżdżamy samochodem najbliżej drzwi i gdybyśmy mogli to wjechalibyśmy nim do sklepu. Po otwarciu lodówki narzekamy, że nie ma nic do zjedzenia, po czym dzień później wyrzucamy zepsute warzywa. Nie namawiam do skrajnych rozwiązań, chociaż chatka w lesie, świece zamiast prądu i własna grządka to dla mnie naprawdę kusząca propozycja. Jednak zastanów się czasem, czy potrzebujesz tylu rzeczy? Czy możesz zmniejszyć ilość kupowanych plastikowych opakowań, gdzie sprawdzą się takie wielokrotnego użytku? Może zaczniesz filtrować wodę zamiast kupować butelkowaną? Poćwicz komponowanie potraw z wykorzystaniem pozostałości żywności. Wystarczy poczytać Kasię z Ograniczam się. Nie zostawiaj włączonych sprzętów, jeśli nie muszą być załączone np. ładowarki telefonów. Kilka drobnych zmian wystarczy nawet w perspektywie całego świata. 


Dziękuję za wspólną przygodę i mam nadzieję, że to nie koniec! Liczę na to, że te wyzwania zaczną żyć swoim życiem w waszym życiu i w życiu bliskich Wam osób. Chciałabym, żebyście do nich wracali, a niektóre nawyki wprowadzili w życie na dłużej. Dbajcie o siebie, o swój CUD, o relacje z innymi ludźmi – to wszystko składa się na zdrowie czyli pełen dobrostan naszego organizmu! Które nawyki zostaną z tobą na dłużej?

Oczywiście zapraszam do pobrania pliku z całością 90 dni dookoła zdrowia

Anna Paluch

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, specjalistą ds. żywienia, trenerem w Psychologia w Polsce, właścicielką Gabinetu Psychodietetycznego Flow by Ania, autorką projektu “80 dni dookoła zdrowia”, E-kursów "Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl życia", czy "Psycho dla dietetyka" ale przede wszystkim lubię i chciałabym inspirować do wprowadzania zmian w swoim stylu życia. Na zdrowie należy patrzeć całościowo i naprawdę trwałe i skuteczne efekty to wynik działań w wielu obszarach. Jednak te kroki są małe i bezbolesne, w ten sposób budują nasze nawyki i zostają z nami na dłużej w przeciwieństwie do szybkich rozwiązań i restrykcji. Szukanie sposobów dzięki narzędziom psychologicznym jak i dietetycznym w podnoszeniu jakości naszego życia jest moją pasją.
Anna Paluch
PODZIEL SIĘ!
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0