tim-wright-122634

Jest dieta, nie ma grilla?

Taka najczęściej pojawia nam się myśl w ostatnim czasie. W końcu sezon na grilla otwarty, ale nie dla mnie, bo jestem na diecie. Biorąc pod uwagę nasze tradycyjne podejście do grillowania, masz rację. Nijak się ma do chudnięcia karczek, boczek, kaszanka i większość kiełbasy z ogniska. Tylko dlaczego musimy się zamykać w kręgu tradycji, kiedy grilla można wykorzystać również do przyrządzenia dietetycznych i pożywnych potraw? Warto pamiętać, że nie tylko wieprzowiną i wołowiną z grilla można się najeść. Dlaczego zapominamy o kurczaku, indyku oraz rybach? Warto zrobić małe porównanie i już widzimy, ile w ten sposób można zaoszczędzić kalorii!

  • Grillowana kiełbasa śląska – ok. 210 kcal
  • Grillowana karkówka (ok.60 g) – 233 kcal
  • Grillowana pierś z kurczaka (100g) – 99 kcal
  • Porcja grillowanych warzyw – 124 kcal

Sposobów kilka na zdrowego grilla!

1. Grilowany kurczak

Wystarczy łyżka oliwy, wyciśnięty czosnek, zestaw ulubionych przypraw, poleca się papryka wędzona, rozmaryn i tymianek. Można dodać łyżeczkę musztardy. Zamarynować mięso w południe, by wieczorem wrzucić na ruszt i zjeść soczyste i pachnące mięso. Przy kurczaku ugrilluj jako dodatek kawałki młodej kukurydzy! 

2. Szaszłyki z warzywami

Możesz też tego marynowanego kurczaka pokroić na kawałki i poprzeplatać warzywami robiąc kolorowe i zdrowe szaszłyki. Do grillowania dobrze sprawdzą się: papryka, pieczarki, cebula, ananas, bakłażan, młoda kukurydza czy cukinia. 

3. Dietetyczny gzik z ziemniakiem

Upieczony w mundurku ziemniak to samo dobro, jeszcze kiedy podamy go z dodatkiem białka, będzie idealny, pełnowartościowy posiłek. Gzik przyrządzisz miksując chudy twaróg z jogurtem naturalnym, dodaj posiekaną rzodkiewkę i dużo szczypiorku, dopraw i podawaj z ziemniakiem!

4. Ryba z grilla dla odmiany

Nie ma to jak świeży pstrąg, łyżeczka masła, świeża pietruszka, zawinięte w folię i ugrillowane. Szukasz odmiany? Postaw na grillowaną makrelę, wypełnioną oliwą z czosnkiem i świeżym rozmarynem. Taka makrela nijak się ma do wędzonej makreli ze sklepu rybnego!

5. Wykwintna szparaga z szynką parmeńską

Szukasz sposobu na grilla w wersji wykwintnej? Wykorzystaj sezonowość szparag, które świetnie komponują się w towarzystwie szynki parmeńskiej. Szparagi blanszuje na wodzie lub parze, następnie owijam szynką i grilluje dosłownie 15 minut do połączenia smaków. Podane z pomidorkami koktajlowymi i sosem balsamicznym zrobią z ciebie mimochodem Perfekcyjną Gospodynię!

Wszystkie te pyszne potrawy podaj z sałatką ze świeżej sałaty, pomidorów malinowych, ogórków i kilkoma kostkami sera feta pokropionej oliwą. To co nas gubi podczas grillowania to również wysokokaloryczne napoje. Zamiast piwa wybierz lampkę wytrawnego wina, a gazowane napoje zastąp domową pietruszkową lemoniadą. Sporą ilość kostek lodu wrzuć do mocnego blendera, najlepiej termomixu, dodaj pęk natki pietruszki, sok wyciśnięty z kilku cytryn i płaską łyżkę cukru trzcinowego. Zmiksuj na maksymalnych obrotach, dopełnij butelką wody. Pyszna dawka orzeźwienia i żelaza! Jeżeli jeszcze zamiast keczupu, jako dodatek wybierzesz musztardę, czy chrzan to będzie idealnie zrównoważony grill.

Dieta to nie wyrzeczenia i rezygnowanie z przyjemności, to sztuka kompromisu i łączenia tego co zdrowe, pyszne i wyrównujące ilość przyjmowanych kalorii. Jeżeli swoje zdrowie i dbanie o utrzymanie prawidłowej masy ciała będziemy traktować dorywczo lub na zasadzie wszystko albo nic, nigdy nie osiągniemy sukcesu i zadowolenia z prowadzonego stylu życia. Jaki jest wasz sposób na zdrowe grillowanie?

 

 

Anna Paluch

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, specjalistą ds. żywienia, trenerem w Psychologia w Polsce, właścicielką Gabinetu Psychodietetycznego Flow by Ania, autorką projektu “80 dni dookoła zdrowia”, E-kursów "Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl życia", czy "Psycho dla dietetyka" ale przede wszystkim lubię i chciałabym inspirować do wprowadzania zmian w swoim stylu życia. Na zdrowie należy patrzeć całościowo i naprawdę trwałe i skuteczne efekty to wynik działań w wielu obszarach. Jednak te kroki są małe i bezbolesne, w ten sposób budują nasze nawyki i zostają z nami na dłużej w przeciwieństwie do szybkich rozwiązań i restrykcji. Szukanie sposobów dzięki narzędziom psychologicznym jak i dietetycznym w podnoszeniu jakości naszego życia jest moją pasją.
Anna Paluch
PODZIEL SIĘ!
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0