chickpeas-2014107_1920
Jeżeli interesujecie się zdrowym jedzeniem i gotowaniem, z pewnością spotkaliście się już z nazwą: cieciorka, ciecierzyca czy groch włoski. Większość osób używa nazw wymiennie, niektórzy przewracają oczami mądrząc się, że to nieprawda. Podobno cieciorka jest nazwą prawidłową, ale na potrzeby tego artykułu możemy stosować ją wymiennie.

Kupując w sklepie ten produkt z pewnością dostaniesz te same drobne, okrągłe, jasnobrązowe ziarenka bez względu na podaną przez ciebie czy producenta nazwę. Bardziej niż ich prawidłowa nazwa, interesuje nas ich smak i kulinarne oblicza, a jest ich sporo. Cieciorka często utożsamiana jest z wegetarianizmem, ponieważ faktycznie w kuchni wege często jest wykorzystywana ze względu na swoje właściwości. Jest to białko roślinne, jak wiemy jedyne źródło białka dla wegetarian. Cieciorka ma mnóstwo cennych składników odżywczych. Jest bogata w mikroelementy i witaminy, takie jak: fosfor, potas, cynk, witaminy z grupy B (B9 i B6), a także żelazo, magnez oraz błonnik. Ze względu na bogaty skład może być przydatna w dietoterapii:

  • niedoborów witamin i minerałów (podnosi odporność organizmu),
  • wypadania włosów i łamliwości paznokci (zawiera dużo cynku),
  • podwyższonego poziomu we krwi cholesterolu,
  •  cukrzycy (ze względu na dużą zawartość błonnika, pomocnego w przypadku wrażliwości na insulinę).

Dlatego warto wykorzystywać ją również w pełnowartościowej diecie oraz przy redukcji, jest bardzo sycąca. Można ją przyrządzać na wiele sposobów i jest świetną alternatywą dla popularnego grochu i soczewicy, kusi orzechowym posmakiem. 

Przygotowanie

Przygotowanie do spożycia ziaren cieciorki nie jest szczególnie skomplikowane. Ziarna należy przepłukać i zalać zimną wodą do namoczenia na 12 godzin. Następnie gotujemy je do miękkości w świeżej, nieosolonej wodzie przez 1-2 godziny, a solimy dopiero pod koniec gotowania. Dla skrócenia czasu przygotowywania pomocny może okazać się szybkowar – wówczas produkt będziemy mieć gotowy w ciągu kilkunastu minut.

Po ugotowaniu ciecierzyca może być przechowywana w lodówce przez kilka dni. Możesz też zamrozić ugotowany groch. 

 6 sposobów na cieciorkę

Sałatka z cieciorką, pomidorkami i mozzarellą

Sałatki nie są w stanie zaspokoić twojego apetytu? Dodaj cieciorkę!

Na liściach rukoli ułóż:
cieciorkę,
pomidorki koktailowe,
mozzarellę,
awokado
Dopraw i skrop oliwą

Pasta z cieciorki czyli hummus

Szukasz przepisu na szybkie smarowidło do kanapki, zrób swój własny hummus!
Zblenduj:
250 g cieciorki
łyżeczkę soku z cytryny
ząbek czosnku
3 łyżki pasty tahini
pół łyżki oleju sezamowego lub oliwy
dopraw pieprzem i solą

Jeśli konsystencja jest zbyt zbita dolej odrobinę wody. Podawaj ze świeżym chlebem lub chrupkimi, surowymi warzywami. Możesz wykorzystać go jako bazę pod kanapki z jajkiem na miękko lub z awokado!

Szybki obiad z cieciorką

Sycący zdrowy obiad? Cieciorka z kalafiorem i jajkiem sadzonym.
Potrzebujesz:
cieciorkę,
kalafior,
jajka,
nać pieruszki
czosnek
oliwę

Ugotuj kilka różyczek kalafiora z dodatkiem zdrowej wegety. Ugotowaną cieciorkę wrzuć na patelnię, na której najpierw podgrzejesz łyżkę oliwy i dodasz wygniecione dwa ząbki czosnku. Połącz składniki, dopraw i dodaj posiekaną, zieloną pietruszkę. Na drugiej patelni zrób dwa jajka sadzone. Na talerzu ułóż jajka, kalafior i cieciorkę. Pyszne połączenie, a jakie szybkie!
Możesz do cieciorki z czosnkiem, dobrać inne dodatki:
– filet z kurczaka lub stek, albo ryba zamiast jajka,
– brokuły, mini marchewki, warzywa na patelni czy ulubiona surówka np. z kiszonej kapusty zamiast kalafiora!

Leczo z cieciorką

Bezmięsna wersja lecza, bez okropnych parówek i trochę lepszego kurczaka!
Potrzebujesz:
cebulę, 
paprykę,
cukinię
czosnek,
pomidory w puszce
kilka suszonych pomidorów,
ulubione przyprawy (papryka wędzona, papryka słodka, kminek)
ugotowaną cieciorkę
Na maśle klarowanym podsmaż cebulę, dodaj paprykę, wgnieć czosnek, dodaj cukinię – ilości zależą od naszych preferencji, możesz również dodać inne warzywa.. Część podsmażonych, miękkich warzyw odłóż do blendera, dodaj puszkę pomidorów i kilka suszonych pomidorów, zblenduj. Dołącz sos do warzyw, dodaj cieciorkę, dopraw ulubionymi przyprawami oraz paprykami.

Cieciorkowe koraliki w postaci przekąski

Lubisz przekąski? Znudziły ci się tradycyjne orzeszki? Spróbuj cieciorki w wersji słodkiej i słonej!
Wystarczy, że na blachę wrzucisz doprawioną cieciorkę i potraktujesz temperaturą 180 stopni przez 30-45 minut, do chrupkości.

W wersji słodkiej:
Topisz olej kokosowy, dodajesz miód, ewentualnie odrobinę wody żeby rozcieńczyć płyn. Możesz dorzucić wiórki kokosowe i trochę cynamonu. W misce łączysz cieciorkę ze smarowidłem, najlepiej rękoma obtoczyć je w tłuszczu, następnie wysypujesz na blachę i do piekarnika.

W wersji słonej:
Do oliwy dodajesz wygnieciony przez praskę czosnek, sól himalajską, paprykę słodką i wędzoną, możesz dodać odrobinę kurkumy. Podobnie jak w wersji słodkiej obtaczasz ziarna w płynie, wysypujesz na blachę i podpiekasz do rumianej i chrupiącej skórki.

Zupa cebulowa na koniec

W zupie cieciorka też się świetnie sprawdza! Zwłaszcza ta podpieczona z czosnkiem z przepisu na danie obiadowe!
Potrzebujesz:
kilka cebul
czosnek
domową wegetę z kozieradką
marchew 
przecier pomidorowy
tarty parmezan

Podduś cebulę z czosnkiem na patelni, następnie zsyp je do blendera dodaj wegetę i inne ulubione przyprawy. Krem zlej do garnka, dodaj przecier pomidorowy, startą na grubych oczkach marchewkę. Gotuj do miękkości marchwi, dolej wody do ulubionej konsystencji. Wlej do foremki , dodaj cieciorkę, posyp startym parmezanem i zapiecz przez chwilę w piekarniku.

Nasze przepisy są proste, zdrowe i pożywne, chcemy dać wam kilka sposobów jak włączyć cieciorkę do diety na co dzień. Chętnie poznamy wasze ulubione wariacje z cieciorką w roli głównej? Prosto czy wymyślnie? Pochwal się!

Anna Paluch
Latest posts by Anna Paluch (see all)