linseed-514895_1280

Żyjemy w czasach szybkiego, gotowego i okrutnie przetworzonego jedzenia, co niestety odbija się negatywnie na naszym układzie trawiennym. Wiele osób cierpi na zaparcia, a co gorsze zaczynamy się do tego przyzwyczajać, że nasze wypróżnianie jest nieregularne. Problem zaczyna nas gnębić, kiedy trwa powyżej kilku dni. Natomiast regularne wypróżnianie oznacza codzienną wizytę w toalecie. Dodatkowo zalegające w jelitach treści mogą się przekształcać w stany zapalne. Zapewniam Was, że nie chcecie przedłużać takiego stanu. Sposób? Dieta bogatoresztkowa.

Dieta bogatoresztkowa to dieta o wysokiej podaży błonnika. A jak już wiemy, błonnik reguluje pracę jelit zamiatając je jak miotełka. Oczywiście nie ma to jak działanie naturalne, dlatego dieta taka przewiduje podniesienie sprawności wydalania bez stosowania środków farmakologicznych, a poprzez błonnik i zwiększenie dostarczanej ilości płynów. Nie wierzę w tabletki, syropy czy gotowe produkty na trawienie. Siła jest w naturalnym żywieniu, dodawaniu ziół i przypraw oraz ograniczaniu słodyczy i przetworzonych rzeczy.

Jak powinien wyglądać twój dzień diety przeciw zaparciom?

  1. Dzień zaczynaj od łyżki oleju lnianego- oczyści jelita ze złogów, pobudzi kosmki do pracy.
  2. Następnie podaj szklankę ciepłej wody, może być z cytryną.
  3. Znakomite rezultaty przynosi stosowanie soku z jagód acai. Reguluje on pracę jelit, ponadto jest niezwykle odżywczy! Podaj łyżkę.
  4. Do przygotowania potraw wybieraj produkty jak najmniej przetworzone. Korzystaj z warzyw i owoców w dużych ilościach. 
  5. Jako dodatek wybieraj ryż brązowy, kasze jęczmienną, gryczaną, jaglaną  zastępując nimi makaron i ziemniaki, aby nie były zbyt często.
  6. Mięso przygotowuj gotowane, robione na parze lub duszone z odrobiną oleju. Unikaj smażenia, opiekania potraw. Oprócz mięsa stosuj białko w postaci fasoli, grochu, soczewicy – mają dużo błonnika. Mocz przed ugotowaniem. 
  7. Ogranicz spożycie  potraw mącznych jak pierogi, naleśniki czy kluski.
  8. Postaraj się dodawać do każdego posiłku warzywa. Do kanapek mogą być pomidory, ogórki, papryka, cebula. Korzystaj z kiszonek: ogórków i kapusty. 
  9. Zadbaj o picie dużej ilości płynów, najlepiej wody lub herbat ziołowych. Wody powinno być conajmniej 2,5 l, aby przesunąć błonnik przez układ pokarmowy.  Zrezygnuj ze słodzonych napojów. Soki z sokowirówki nie dosładzane. Wybieraj kompot z jabłek z dodatkiem suszonych śliwek, goździkami, imbirem i cynamonem.
  10. Z herbat wybieraj ziołowe: miętę, rumianek, melisę, koper włoski, czystek, pokrzywę. Uspokój układ trawienny, który jest zblokowany i napięty.
  11. Pilnuj regularności posiłków. Co najmniej 4-5 posiłków dziennie. Pamiętaj o śniadaniu. 
  12. Zrezygnuj z podjadania przekąsek i słodyczy, zwłaszcza gotowych, sklepowych produktów z mnóstwem cukru i utwardzanego tłuszczu.
  13. Pamiętaj o doprawianiu pokarmów. Dodawaj duże ilości ziół: bazylia, tymianek, mięta, kminek, czarnuszka. Czas poznać działanie siemienia lnianego, babki płesznik oraz ostropestu! Siemię i babka mają dużo błonnika i oczyszczają jelita. Ostropest zawiera sylimarynę – stosowaną w problemach z wątrobą np. wzdęciach. Syntetyczna sylimaryna jest we wszystkich suplementach, które mają przynieść ulgę po tłustym obiedzie. Po co jeść syntetyki? Zwłaszcza, że Polacy niestety kochają tabletki.
  14. Wieczorem możesz podać szklankę ciepłego mleka.
  15. Pamiętaj o spożywaniu dużej ilości jogurtów naturalnych, kefirów, zsiadłego mleka, oczywiście najlepiej robionego samodzielnie. Możesz dodawać do nich suszone śliwki, albo otręby każdego rodzaju, siemię i babkę.

Dodatkowe patenty

  • Możesz zalać suszone śliwki gorącą wodą dodaj imbir, cynamon, kiedy namokną zjedź albo zmiksuj i dodaj np. do jogurtu naturalnego.
  • Zalej gorącą wodą siemię lniane lub babkę płesznik, możesz chwilę pogotować, odstaw do wystudzenia. Możesz przecedzić ziarenka i zjeść galaretkę. Polecam również odstawić w całości  i taką galaretkę wymieszać z owocami – sposób na wysokobłonnikowy deser.

Co wybierać?

Podsumowując, mała ściąga co wybierać a czego unikać w diecie.

Produkty wskazane:

  • kasze gruboziarniste,
  • ryż naturalny nieoczyszczany,
  • fasole, grochy
  • płatki owsiane, orkiszowe, jęczmienne,
  • pieczywo razowe, z pełnego przemiału, typu graham i chrupkie pełnoziarniste;
  • wszelkie owoce i warzywa – świeże i suszone (śliwki, morele) oraz nasiona, m. in. siemię lniane!
  • Polecane są przetwory mleczne: kefiry, maślanka, świeże mleko zsiadłe oraz produkty probiotyczne.

Produkty zabronione w diecie:

  • Pieczywa o małej zawartości błonnika, świeże: jasne, pszenne, chleb razowy na miodzie,
  • Mąka pszenna wysokiego przemiału, kukurydziana, ziemniaczana,
  • Mleko tłuste,
  • Duże ilości żółtek,
  • Baranina, wieprzowina, podroby, dziczyzna, kaczki, gęsi, tłuste ryby,
  • Pasztety, tłuste wędliny,
  • Tłusta śmietana,
  • Frytki, smażone, placki ziemniaczane,
  • Słodycze, czekolada, pralinki, cukierki, ciastka, konfitury,
  • Kakao, płynna czekolada, mocna herbata, mocna kawa i alkohol
  • Zupy na tłustych wywarach,
  • Potrawy smażone, pieczone,
  • Torty, kremy cukiernicze, bita śmietana, lody, ciastka, kisiele.

Problemy z zaparciami to nie tylko kwestia złej diety, znaczenie mają również czynniki psychologiczne. Pojawiają się kiedy wyjeżdżamy w nowe miejsce, korzystamy z toalet publicznych czy zwiększa się ilość stresu w naszym życiu. Warto wtedy pomyśleć o kilku opisanych powyżej sposobach na wspomożenie naszego układu trawiennego. Oczywiście nie bez znaczenia jest również aktywność fizyczna. Regularna aktywność wpływa na utrzymanie regularności wypróżnień. Zdarzyło Wam się cierpieć z powodu zaparć, jak sobie radziłyście?

Anna Paluch