ćwiczyć1

Wiele osób zastanawia się, ile czasu powinno się ćwiczyć. W swoich dotychczasowych artykułach zachęcałam Cię do sportowej aktywności w ogóle. Mam nadzieję, że mi się to udało i sport pojawił się w Twoim życiu. W poniższym tekście chciałabym podkreślić zalety treningu aerobowego, trwającego powyżej 30 minut.

Endorfiny

Endorfiny. Hormony szczęścia. Zapewne obiły Ci się o uszy te pojęcia. Maniacy sportowej aktywności uwielbiają mówić o magicznej euforii, którą odczuwają, wprawiając swoje ciało w ruch.

Endorfiny to naturalne opioidy, hormony peptydowe, wytwarzane przez przysadkę mózgową w sytuacji stresowej. Stres może mieć charakter zarówno psychiczny, jak fizyczny. W tym drugim przypadku może być to zmęczenie i ból podczas treningu.  Zadaniem endorfin jest poprawa przepływu krwi w organizmie, zwiększenie zdolności umysłowych, uspokojenie, zniwelowanie wytrzymałości na ból, itp. Innymi słowy endorfiny wywołują uczucie przyjemności.

Pierwszy wyrzut endorfin pojawia się z reguły po 30 minutach dynamicznej aktywności (np. bieg lub trening obwodowy), kiedy nasze tętno waha się na poziomie 70%-80% tętna maksymalnego. Bez działania tych hormonów ludzkie ciało nie byłoby w stanie poradzić sobie z długotrwałym, intensywnym wysiłkiem. Dodatkową porcję endorfin może dostarczać element rywalizacji podczas zawodów.

Podczas długich biegów sama mam wrażenie, że im dłużej biegnę, tym większą odczuwam przyjemność i tym łatwiejsze jest pokonywanie kolejnych kilometrów. Jeśli chodzi o uczestnictwo w zawodach, to również niekiedy doświadczałam pozytywnego działania hormonów szczęścia i wtedy osiągałam wynik lepszy od zamierzonego.

Muszę Cię jednak ostrzec. Endorfiny działają jak narkotyk i łatwo się od nich uzależnić. Przychodzi więc taki dzień, w którym trudno odmówić sobie treningu, pomimo zalecanej regeneracji, nawet kosztem spadku formy.

Spalanie tłuszczu

Wybór rodzaju aktywności oraz czas jego wykonywania ma większe znaczenie dla naszej sylwetki niż myślimy. Jeżeli zależy Ci na spaleniu tkanki tłuszczowej, wybierz trening aerobowy, który angażuje duże grupy mięśni, a ponadto ma charakter jednostajny i długotrwały. Przy jego wykonywaniu tętno nie osiąga wysokiego poziomu, ponieważ serce pracuje równomiernie. Do tego typu aktywności można zaliczyć:

  • bieganie
  • nordic walking
  • jazda na rolkach
  • jazda na rowerze
  • jazda na łyżwach
  • aerobic
  • pływanie
  • skoki na skakance
  • bieganie na nartach biegowych

Uprawiając powyższe dyscypliny sportu, należy pamiętać o tym, jak zachowuje się nasz organizm. Otóż przez pierwsze 20-30 minut czerpie energię z glikogenu mięśniowego i wątrobowego. Nie wdając się w szczegóły, należy stwierdzić, że glikogen to zapasowa forma glukozy. Kiedy rezerwa glikogenu zostanie wykorzystany, organizm zaczyna spalać (utleniać) tłuszcz. Ćwiczenia, trwające dłużej niż pół godziny, przyczynią się więc do zmniejszenia ilości tkanki tłuszczowej w organizmie.

G0086586a

Wzmocnienie serca

Ćwiczenia aerobowe, o których napisałam powyżej, przyniosą nam jeszcze jedną korzyść, a mianowicie wpłyną pozytywnie na kondycję serca i całego układu naczyniowo-sercowego. Podczas treningu serce musi dostarczyć mięśniom więcej tlenu niż zwykle, dlatego szybciej pompuje krew. Systematyczna aktywność fizyczna powoduje, że serce przyzwyczaja się do wysiłku i coraz lepiej sobie radzi z tłoczeniem dużych ilości krwi. Dzięki regularnej, długotrwałej aktywności obniża się ilość skurczów serca, czyli spowolnieniu ulega tętno spoczynkowe (liczba uderzeń serca na minutę w czasie spoczynku, np. po przebudzeniu). Jakie to ma znaczenie? Serce ma o wiele mniej pracy do wykonania i mniej się „zużywa”, co przyczynia się do wydłużenia życia.

serce

Jaki typ aktywności preferujesz? Wolisz ćwiczyć krótko i z werwą czy z umiarkowaną intensywnością? Jestem ciekawa czy doświadczyłaś/eś działania endorfin. A może znajdujesz się w kręgu pozytywnie uzależnionych od sportu?

Monika Grobelna

Monika Grobelna

Jestem pełną pozytywnej energii propagatorką zdrowego stylu życia we wszystkich jego aspektach. Skupiam się na tym, aby brać odpowiedzialność za swoje zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Efekty moich działań, widoczne gołym okiem, zachęcają innych ludzi do potraktowania poważnie swojego ciała, duszy i umysłu. Jako początkujący coach, jak również jako maniaczka aktywnego i pełnego przyjemności życia, chcę pomagać ludziom znaleźć w nich to, co najlepsze..
Monika Grobelna

Latest posts by Monika Grobelna (see all)

PODZIEL SIĘ!
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0