165H (2)

Chodzenie nie wydaje się być żadnym wyczynem, a tak naprawdę jest niesamowicie złożonym procesem, angażującym aż 95% wszystkich mięśni, w tym mięśnie pośladkowe, czworogłowy uda, przywodziciele, na których wyrzeźbieniu zależy wielu osobom, chcącym poprawić swój wygląd. Chodzenie można uznać za najbardziej naturalną formę ruchu, ponieważ nie wymaga od nas żadnych specjalnych umiejętności czy sprzętu. Ponadto jest to aktywność, którą możemy wykonywać „przy okazji” innych czynności, wcale się na niej nie skupiając.

Nie lubicie chodzić? W tym przypadku trudno jest znaleźć dobrą wymówkę, ponieważ jest to aktywność bardzo bezpieczna, którą można polecić osobom z nadwagą oraz w podeszłym wieku, a także dla tym, które ze względów zdrowotnych nie mogą uprawiać bardziej intensywnych dziedzin sportu. Ryzyko kontuzji jest o wiele mniejsze niż w przypadku biegania, w szczególności dlatego, że podczas chodu nie występuje tzw. faza lotu, podczas której żadna z nóg nie dotyka podłoża.

Wydatek energetyczny

Ilość kalorii, która spalamy podczas 60 minut chodzenia zależy przede wszystkim od dwóch czynników: naszej wagi oraz tempa. W przypadku osoby ważącej 60 kg godzina powolnego chodzenia równa jest 168 spalonym kaloriom. Umiarkowane tempo zwiększa ilość kalorii do 240, a szybkie do 270. Dla porównania godzinny trucht to wydatek energetyczny na poziomie 360 kcal. Zgadzam się, że szala zwycięstwa jest po stronie bardziej intensywnego wysiłku, jakim jest trucht. Jednak dla osoby, która preferuje zaleganie na kanapie, podczas którego spala ok. 35 kcal na godzinę, nawet 60 minut chodzenia w ciągu dnia zrobi pewną różnicę, nieprawdaż?

Jeśli chcesz sprawdzić, ile kalorii możesz spalić podczas chodzenia, tutaj znajdziesz kalkulator.

Korzyści

Zalety chodzenia:
• pozwala się zrelaksować, w szczególności gdy spacerujemy w przyjemnym, „zielonym” otoczeniu,
• obniża poziom hormonów stresu i wpływa korzystnie na jakość snu,
• wzmacnia kości i mięśnie wokół stawów,
• obniża ilość złego cholesterolu we krwi,
• dotlenia cały organizm, a w tym mózg, co może przyczynić się do polepszenia zdolności umysłowych,
• zwiększa ilość czerwonych krwinek,
• obniża ryzyko wystąpienia wielu chorób, m. in. układu oddechowego i sercowo-naczyniowego, cukrzycy.

Największym zaskoczeniem dla mnie było, kiedy odkryłam, że odkąd zaczęłam znacznie więcej chodzić pieszo poprawiłam swoje wyniki w bieganiu i… wygląd nóg. Pomimo tego, że wykonuję kilka różnych treningów tygodniowo, chodzenie wywiera pozytywny wpływ na mój organizm. Gdybym w tym samym czasie siedziała lub leżała, nie byłoby ich. Anna Piotrowska w swoim artykule „Odważ się żyć długo i szczęśliwie” również podkreśla wartość chodzenia, szczególnie jeżeli chcemy żyć długo, szczęśliwie i ekologicznie.

Liczenie kroków – przydatne aplikacje

Korzyści z chodzenia mogą stać się naszym udziałem, jeżeli wykonujemy dużą liczbę kroków w ciągu dnia. Zapewne części z Was się wydaje, że sporo chodzicie. Ale czy to na pewno jest prawda? Oczywiście, nie musicie samodzielnie liczyć kroków. Może zrobić to za Was krokomierz. Jest to urządzenie lub program, które reagują na zmiany środka ciężkości osoby chodzącej i przetwarza je w dane, dotyczące ilości wykonanych kroków, pokonanych odległości, oraz spalonych kalorii.
Na rynku pojawiło się wiele gadżetów, zegarków i opasek, które czuwają nad codzienną aktywnością, a w szczególności zliczają ilość kroków. Ceny tych urządzeń są zróżnicowane. Najprostsze krokomierze kosztują ok. 10-15 zł. Nie będę Was jednak namawiać do kupowania czegokolwiek. Ciekawą alternatywą są darmowe aplikacje na smartfony. Zliczają wszystkie wykonane kroki (również w pomieszczeniach) i na ich podstawie obliczają ilość przebytych kilometrów, dlatego też nie wymagają posiadania telefonu z funkcją GPS.

Przetestowałam kilka darmowych aplikacji, szczególnie pod względem czułości, od której zależy, jakie ruchy są uznawane za kroki. Niektóre z nich bowiem zliczają kroki nawet wtedy, gdy podróżujemy samochodem. Porównałam wyniki z dość zaawansowanym technologicznie zegarkiem i najprostsza z nich według mnie okazała się najlepsza. „Pedometer” umożliwia liczenie kroków, spalonych kalorii, dystansu, średniej prędkości oraz czasu chodzenia. Nie wymaga zakładania żadnych kont, a jednocześnie umożliwia dzielenie się swoimi wynikami na portalach społecznościowych. Aby obliczenia były dokładniejsze, w ustawieniach programu należy wpisać podstawowe dane na temat wieku, płci, wagi i długości kroku (wynosi ona z reguły 70-80 cm). Ponadto nie zauważyłam dużego wpływu na zużycie baterii w smartfonie.

chodzenie1
Aplikacja „Pedometer” jest dostępna za darmo w Sklepie Play (pierwsza od góry)

Macie swoje ulubione aplikacje tego typu? Jakie są Wasze doświadczenia?

Test

Mam dla Was propozycję. Zainstalujcie w Waszych smartfonach aplikację liczącą kroki i codziennie od 17 lipca do 31 lipca 2015 r. chwalcie się swoimi wynikami na Facebooku i Instagramie, oznaczając je tagiem #chodzenietbn. Żeby Was do tego zachęcić, również będę wrzucać swoje wyniki na blogowego IG. Możecie również przysyłać do mnie na wyzwania@dbamocud.pl zrzuty ekranów lub dane ze swoich krokomierzy wraz z wrażeniami na temat testu. W tytule użyjcie słowa „chodzenie”.

Szczególnie interesują mnie odpowiedzi na pytania:

1) Czy liczba kroków, którą zakładaliście, że wykonujecie znalazła swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości?
2) Czy krokomierz spowodował, że staraliście się więcej chodzić?
3) Jakie czynniki sprzyjały wykonywaniu większej liczby kroków, na przykład chodzenie do pracy, czas wolny?

Czekam na Wasz odzew. Do zobaczenia na spacerze;-).

Monika Grobelna

Monika Grobelna

Jestem pełną pozytywnej energii propagatorką zdrowego stylu życia we wszystkich jego aspektach. Skupiam się na tym, aby brać odpowiedzialność za swoje zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Efekty moich działań, widoczne gołym okiem, zachęcają innych ludzi do potraktowania poważnie swojego ciała, duszy i umysłu. Jako początkujący coach, jak również jako maniaczka aktywnego i pełnego przyjemności życia, chcę pomagać ludziom znaleźć w nich to, co najlepsze..
Monika Grobelna

Latest posts by Monika Grobelna (see all)

PODZIEL SIĘ!
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0